24.03.2019 21:11

Recenze: Turnový háj poukazuje na problémy dnešní společnosti

Autor: Zuzana Hudcová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Eva Turnová, česká rockerka, textařka, baskytaristka a zpěvačka kapely The Plastic People of the Universe, reaguje na odcizení lidí v dnešním světě. Divadelní inscenace Turnový háj poukazuje na upřednostnění virtuální reality před skutečným životem. Hra divadla Husa na provázku nabízí osobitý pohled na působení Turnové v undergroundové kapele a zprostředkovává divákům nezapomenutelný zážitek z jejích ironických sloupků.

Představitelka Evy Turnové zpívá v Turnovém háji, Foto: Divadlo Husy na provázku

V originální inscenaci režisérky Gabriely Ženaté dominuje životní příběh textařky Evy Turnové, která se dostala do povědomí veřejnosti zejména psaním ironických, někdy až cynických sloupků. Ty postupně publikovala v časopisech a vydala je v i knižní podobě pod názvem Turnový háj.

Evu Turnovou ztvárňuje v hlavní roli herečka Růžena Dvořáková, která svým přirozeným herecko-pěveckým projevem okouzlí v brněnské Sklepní scéně Divadla Husa na provázku nejednoho diváka. Kromě Dvořákové se na jevišti objeví další čtyři herci. Nejvýrazněji se projevuje Ondřej Jiráček v roli saxofonisty „Plastiků“ Vratislava Brabence.

Turnový háj donutí diváka přemýšlet nad dnešní uspěchanou dobou, v niž hraje významnou roli závislost. Mladí lidé neustále surfují na internetu a povídají si raději přes virtuální síť na svých mobilních telefonech než s kamarádem sedícím vedle nich. Eva a její kolegové z „Plastiků“ zase bojují se závislostí na alkoholu a drogách. Pravdou je, že pivem se na jevišti nešetří. Samotná hlavní hrdinka vtipně podotýká, že žije v době střídavé péče a antikoncepce.

Ve hře zazní také novinové sloupky autorky, kterými vyjadřuje osobitý pohled na problémy současnosti. Kromě textů pracuje inscenace i s hudebním doprovodem. Postava Evy zpívá o svém životě za doprovodu undergroundové kapely. Vzpomíná nejen na radostná období života, ale také na těžké chvíle. Například se neustále zamilovává do nesprávných mužů, kvůli kterým má zlomené srdce. Své potíže neukazuje divákům melodramaticky, ale naopak si z nich dělá legraci. V inscenaci vzpomíná Eva i na svého otce, kterého nikdy nepoznala. Útěchu hledá kromě legrácek i v psaní sloupků. Doufá, že právě v nich najde smysl života. Na samém konci divadelní hry si ale rockerka uvědomí, že nejdůležitější nejsou texty, či koncerty, ale její dcera Johanka.

Originální inscenace Turnový háj demonstruje chování dnešní společnosti. Pohlíží na ni s nadsázkou, ironií a lehkostí. Kromě toho, ale mezi řádky odkazuje na problémy vážnějšího charakteru jako jsou frustrace, alkoholismus či nevyřčené křivdy. Díky excelentnímu scénáři, režii i hereckým výkonům je dokáže převrátit v ironickou hořkosladkou podívanou, která diváka pobaví. Příznivci Evy Turnové nemohou odcházet z představení zklamaní. Ostatní nahlédnou pod pokličku jedné známé baskytaristky a slavné undergroundové kapely.

Klíčová slova: Turnový háj, Divadlo Husy na provázku, Eva Turnová, The Plastic People of the Universe, sloupky, ironie