01.05.2017 11:44

Recenze: The Circle – soukromí jako přežitek v moderní společnosti

Autor: Alice Šplíchalová | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Film The Circle měl ve čtvrtek premiéru v českých kinech. Diváci si v lehce futuristickém thrilleru mohou vychutnat herecké výkony Emmy Watson a Toma Hankse a zapřemýšlet nad tím, zda se chovají lépe či hůř, když je někdo sleduje. Jinak je ale čeká spíše zklamání.

Autorka textu Alice Šplíchalová. Foto: Hana Husovská

Režisérský počin Jamese Ponsoldta v hlavních rolích s Emmou Watson a Tomem Hanksem vstoupil do českých kin ve čtvrtek. Moderní thriller představuje budoucnost, ve které kvůli sociální síti a internetu neexistuje soukromí. Hlavní hrdinka Mae, ztvárněná talentovanou Emmou Watson, nastupuje do pokrokové společnosti Circle, jež všem lidem zajišťuje internetovou identitu na bázi sociální sítě. Ta staví na hodnotách jako je upřímnost, otevřenost a komunikace. Se spoustou nenaplněných snů a přání začíná Mae pracovat na zákaznické podpoře této společnosti. Postupně zjišťuje taje a temná zákoutí „sympatické“ firmy a přemítá, zda se chová lépe nebo hůř, když ji někdo sleduje. U pohovoru na tuto pozici padne ze strany tazatele otázka „Čeho se nejvíce bojíte?“. Watson odpovídá, že nenaplněného potenciálu. Po natočení filmu musel její strach přerůst do fobie.

Původní myšlenka filmu, jenž byl natočen podle stejnojmenné knižní předlohy, je jistě zajímavá. Svět, kde soukromí jednotlivce nic neznamená, ulice jsou protkány miliony kamer a je možné sledovat každičký krok každičkého člověka na planetě, sice vyděsí nejednoho diváka, ale zároveň ho přitáhne do kina. Samotná společnost Circle až nápadně připomíná současný Google a Facebook. Při sledování traileru se tak člověk nad lecčím zamyslí. Pomine-li pak množství problémů, se kterými se film potýká, zajisté si uvědomí, že v zobrazované realitě již částečně žije.

Film začíná tradičně představením dosavadního života hlavního hrdiny, v tomto případě mladé ženy pracující v zákaznické podpoře. K dokreslení názoru o naprosté zbytečnosti a trapnosti této pozice slouží především scénka, kdy Watson znuděným hlasem oznamuje po telefonu klientovi, že účet byl vystaven na 70,31 a ne na 70,13 dolarů. O to větší překvapení následuje, když se Mae až přehnaně raduje z toho, že se dostala na pohovor do společnosti Circle na zákaznickou podporu. Tvůrci se tak pravděpodobně snažili vytvořit dojem, že Circle je firma firem, kde i dělat uklízečku je prestižní práce.

Co se týče postav, chybí zde prakticky jakýkoliv vývoj. Film tak působí staticky a naškrobeně. Jediného posunu si můžeme všimnout u přítelkyně hlavní hrdinky. Na počátku sebevědomá manažerka se do půlky filmu proměňuje v chodící mrtvolu, aby se další půlku filmu mohla z plátna vytratit úplně. Buď si odskočila zahrát epizodní roli do Walking Dead, nebo jí uprostřed natáčení došlo, co za film to vlastně točí. Poslední její zmínka je zprostředkována pouze videohovorem, ve němž má tak dlouhé vlasy, že by jí je mohla závidět i Locika. Mírnými změnami prochází i postava Mae. Zpočátku nadšená dívka je v první třetině nadšená ještě víc, aby na pět minut mohla lamentovat nad celou firmou Circle. Stačí ale jedno vlídné gesto od společnosti a z Mae je opět svědomitá pracovnice, která myšlenku transparentnosti táhne do čím dál větších extrémů. A když už si člověk myslí, že prozřela a zatne těm šmírákům tipec, čeká ho pouhé zklamání.

Světlem v jinak temném tunelu Circlu může být skutečnost, že absurditu celé myšlenky transparentnosti a žádného soukromí vskutku komicky vypíchla starší generace. Bohužel následná reakce hlavní hrdinky tento fakt naprosto zazdila a dál se věnovala „vyšším“ zájmům. Dalším plusem je pak standardně kvalitní herecký výkon Toma Hankse. Role zakladatele Circlu mu sedla jako ulitá. Již od samého začátku člověk tuší, že celá věc nebude tak čistá a prospěšná. O to víc mnohé překvapí, jak se staví k zodpovědnosti za své činy.

Film, jenž se pyšní tak zvučnými jmény, zpravidla mnohem obtížněji naplňuje očekávání diváků, které nalákal výborně sestavený trailer. Těší-li se divák na gradující thriller s nečekanou zápletkou a ještě nečekanějším vyvrcholením, bude v mnoha ohledech pravděpodobně zklamán. Útěchou může být krásná Emma Watson, Tom Hanks a Bill Paxton, jehož památce byl film věnován.

Klíčová slova: recenze, The Circle, Emma Watson, Tom Hanks