10.04.2018 11:04

Recenze: Tátova volha přináší divákům pohled na životní patálie optikou humoru

Autor: Adéla Formánková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Pokud jste se přišli do kina pobavit a oddechnout si, nebudete z filmu Jiřího Vejdělka odcházet s pocitem naplnění. Ale jestli jste se přišli podívat na to, jak se hlavní postavy filmu perou se svými problémy a dokážou se u toho i zasmát, jste na správné adrese. Tátova volha určitě není sluncem zalitou komedií. Ačkoliv se u filmu několikrát od srdce zasmějete, hlavní témata filmu jsou negativní – úmrtí, rakovina, nevěra a utajované nemanželské dítě.

Autor: CinemArtCZ

Manžel Evy Králové náhle zemře. Při vyklízení jeho věcí najde dcera Tereza obrázek, který naznačuje, že Ludvík Král měl nemanželského syna. Po chvíli přesvědčování Tereza s matkou sednou do tatínkovy Volhy a vydávají se pátrat po možném potomkovi Ludvíka. A kam jinam by se měly vydat hledat domnělého syna než k Ludvíkovým bývalým milenkám.

Hlavní role si střihly dvě české herečky, které patří mezi naši hereckou špičku. Eliška Balzerová si zahrála Evu Královou. Ta si existenci nemanželského dítěte svého muže odmítá přiznat. Tatiana Vilhelmová hraje dceru Terezu, jenž bojuje s rakovinou i se svým manželstvím. Tereza se k nalezení bratra naopak chorobně upíná, aby unikla svým problémům.

Film je obojživelník – je to jak drama, tak komedie. Ale já bych se spíše přiklonila k tomu dramatu, ačkoliv z traileru se může zdát, že film bude více laděn do komedie. Všechny hlavní postavy jsou uzavřeny ve svých bublinách, v nichž každá otročí životu jinak. Každá je zatížena svým osudovým nastavením. Film na diváka dýchne směsici zoufalství a potřeby uniknout od něj.

Komedie přichází ve chvíli, kdy se matka s dcerou dostávají do kuchyně bývalým milenkám Ludvíka. Postupně se setkávají s hvězdným triem Vilma Cibulková, Eva Holubová a Hana Maciuchová. Ačkoliv každá z žen si vede svůj životní boj, interakce bývalých milenek a Evy Králové málokterého diváka nepřinutí ke smíchu.

Ženy se setkávají po letech. Ačkoliv ty časy, kdy si byly sokyněmi, jsou dávno pryč, některé ze starých pocitů přežily dodnes. Eva Králová se s každou z nich srovnává a snaží se, aby na ní odžitá léta nebyla tolik znát. A Ludvíkovy bývalé bokovky si to od Evy rozhodně nenechávají líbit. Mezi ženami dochází ke vzájemnému poměřování, které polechtá divákovu bránici.

I když se divák u filmu směje, jeho humor je zvláštní. Určitě se nejedná o růžový humor, který by byl lehký jak šlehačka. Ale ani nejde o to, že by byl těžkopádný. Spíš je na hranici. Záleží, jak moc si ze stáří, smrti a rakoviny dokážou diváci sami utahovat.

Ponurá nálada filmu je způsobena i tím, že hlavní děj se točí kolem věcí minulých. Což by samo o sobě nebylo nijak na škodu, ale vzhledem k tomu, že Ludvík Král nedávno zemřel, všechno je pro hlavní postavy stále bolestivé a silné. Eva s dcerou cestují za bývalými milenkami Ludvíkovou volhou. Takže se divák s hlavními postavami často dojímá nad emočně silnými okamžiky. Hledání Ludvíkova syna je pro hlavní aktérky především cestou smíření se se smrtí manžela a otce.

Tempo filmu není nijak uspěchané. Naopak protkávají jej až lyrické záběry toho, jak dvě ženy brázdí české silnice ve vyleštěné červenobílé volze. Začátek filmu je možná až příliš pomalý, ale rychlého spádu děje se divák dočká na konci filmu. Hudba je uzpůsobena charakteru filmu. Dokresluje atmosféru truchlící rodiny. Takže působí jako dokreslující prvek dramatu.

Devadesáti minutový film Tátova volha není nic pro diváky, kteří hledají oddechovou komedii, jenž jim pomůže zapomenout na strasti každodenního života. Tento filmový kousek neklouže jen po povrchu, ale vysloveně se zmítá v lidských problémech a trápení. Ale nepere se s nimi. Přijímá je s humorem tak, jak do života přicházejí.

Klíčová slova: Tátova Volha, český film, komedie, drama, Tatiana Vilhelmová, Eliška Balzerová