03.05.2020 19:58

Recenze: Tajná láska. Silný příběh dokazuje, že správně vidíme jen srdcem

Autor: Terezie Sekáčová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

V dnešním světě lidé většinou svou orientaci skrývat nemusí. Pat Henschelová a Terry Donahueová ale svůj vztah tajily celá desetiletí. Ačkoliv se společnost během let změnila, přiznat svou lásku vlastní rodině pro ně bylo i přesto tvrdým oříškem. Dokumentární film z dílny Netflixu diváky nejen dojme, ale také naučí, že lásce na pohlaví nezáleží.

Autor: Netflix

Nikdy bych nevěřila, že je možné při sledování dokumentu doslova ronit slzy jako hrachy. Faktem ale je, že se stejný scénář u tohoto snímku opakoval rovnou několikrát. V případě téměř sedmdesát let trvající lásky mezi Pat Henschelovou a Terry Donahueovou by divák musel mít srdce z kamene, aby byl schopný příval dojetí potlačit. Jak už tomu u dokumentů bývá, tvůrce servíruje publiku převážně holá fakta. Společný život Pat a Terry je však sám o sobě natolik poutavý, že se osmdesátiminutový snímek zdá být minimálně dvakrát kratší.

Dvojice hlavních hrdinek se seznámila ve své rodné Kanadě v zimě roku 1947. Ačkoliv to může znít jako klišé, obě v tu chvíli věděly, že jejich první setkání bylo setkáním osudovým. Tehdy osmnáctiletá Pat začala v té době dvaadvacetileté Terry svou náklonnost brzy projevovat. Ta pokračovala mimo jiné sérií milostných dopisů, které ve druhé polovině snímku odhaluje a předčítá jejich neteř a současně nejbližší příbuzná Diana. Ani kariéra profesionální baseballistky ale Terry nepřekazila vidinu života stráveného po boku své přítelkyně. Divákovi je tak při sledování filmu dopřáván především pocit, že se jejich vzájemná láska postupem času pouze prohlubovala.

Spolubydlící, sestřenice, nebo velmi dobré kamarádky. Všechna tato oslovení byla pro hlavní hrdinky každodenním chlebem. Na začátku se jednalo především o strach z odhalení, které by v tehdejší době mohlo přinést mnohem horší následky, než nesouhlas okolí. Přiznat po několika desetiletích vzájemného soužití svůj vztah vlastní rodině však pro Pat a Terry nebylo o nic jednodušší než jej skrývat. Naštěstí ale tvůrce divákovi umožňuje do těchto vzpomínek prostřednictvím hlavních hrdinek nahlédnout tak, aby bylo vysvětleno vše potřebné.

Mimo krásných vzpomínek je dokument zároveň studnicí citátů. Ale pozor, ne těch prvoplánových, které už divák milionkrát slyšel v každém druhém filmu, ale těch, které vycházejí přímo z dlouholetého vztahu Pat a Terry. S jistotou lze říci, že tento dokument přinutí publikum k zamyšlení. A také k potlesku, když se v závěru konečně dočká také láskyplného polibku.

Snímky s obdobnou tématikou obklopují diváka ze všech stran a je tedy z čeho vybírat. Tento podrobný pohled do soukromí je však výjimečný svou autenticitou. Až na několik výjimek nemusí mít publikum pocit, že by snad dialogy působily hraně, naopak se v tomto případě stačí pohodlně usadit do křesla a v klidu si vyprávění o jedné osudové lásce vychutnat. Ačkoliv se může závěr snímku některým zdát poněkud překvapivý, pravdou zůstává, že si z něj divák ve finále odnese pouze o to silnější dojem.

Klíčová slova: dokument, film, láska, Netflix, recenze