13.04.2020 09:26

Recenze: Svět je lepší, než se zdá. Hans Rosling vás o tom přesvědčí

Autor: Kateřina Milotová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Ano, na světě se děje spousta špatných událostí. Propukla globální pandemie a každý den hladem umírají stovky až tisíce lidí. Svět ale není černobílý. Koronavirus si do dnešního dne vyžádal přes sto tisíc obětí. Ale přes čtyři sta tisíc šťastlivců se z něj už vyléčilo. To je čtyřikrát více výléčených než mrtvých. A za posledních dvacet let se podíl extrémně chudých snížil téměř o polovinu. Nežijeme jen v koloběhu špatných událostí. Švédský lékař, vědec a statistik Hans Rosling vás o tom v knize Faktomluva: Deset důvodů, proč se mýlíme v pohledu na svět - a proč jsou věci lepší, než vypadají přesvědčí.

Autorem knihy Faktomluva je švédský autor Hans Rosling

Sklon všímat si spíše věcí špatných než těch dobrých autor v knize popisuje jako instinkt negativity. Většina z nás ho má v sobě přirozeně zakořeněný. A řekněme si to úplně narovinu. Špatné zprávy, které v médiích převažují, tomu nahrávají. Není proto divu, že snadno podlehneme pocitu, že se svět neustále zhoršuje.

Strach máme všichni naprogramovaný v mozku a někdy může být dokonce užitečný. Často se ale bojíme nesprávných věcí. Třeba létání. Přitom pravděpodobnost, že zrovna naše letadlo spadne, je téměř nulová. Dalším ukázkovým příkladem je strach z terorismu. Abychom se však stali obětí teroristického útoku, museli bychom dlouhodobě aktivně vyhledávat náchylnější místa a ani potom by na nás nemusela zcela jistě přijít řada.

Hans Rosling pochází ze Švédska a působil jako lékař v afrických zemích, poradce Světové zdravotnické organizace i jako profesor mezinárodního zdraví na stockholmské lékařské univerzitě Institut Karolinska. Zakládá si na ověřených informacích, které jsou vždy podložené statistikami světových organizací. Suchá fakta doplňuje příhodami ze svého života vědce a lékaře na zahraničních misích. Knize nechybí humor ani závěrečná pointa. Vášnivý polykač mečů a profesor v jednom dokázal na tři sta stranách předat kus sebe.

Odpočinkové čtení tady ale nehledejte. K vysvětlování sice používá přehledné grafy, které pochopí úplně každý, nejedná se však o žádnou kávičkovou beletrii. Složitější kapitoly vyžadují více času a mnohdy i několikanásobné přečtení. Správně knihu pochopit je totiž klíč k úspěchu.

Americký časopis Time autora zařadil mezi sto nejvlivnějších světových osobností. Po přečtení knihy jsem pochopila proč. Tento vzdělaný Švéd má schopnost jednoduše a srozumitelně předat ucelené informace. Společně se svou snachou a synem vám ukáže, jak správně chápat svět. A možná i proto je Faktomluva ideální volbou na dlouhé dny, které většina z nás momentálně tráví doma.