20.03.2020 16:47

Recenze: Srdcervoucí dokumentární film Pro Samu vás donutí se zamyslet

Autor: Marie Červenková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Ve svém dokumentárním snímku zachycuje syrská filmařka Waad Al-Kateab násilné obléhání města Aleppa a narození své dcery. Kdy jindy si pustit film zachycující válečný konflikt, který probíhá dodnes, než v době nouzového stavu našeho národa? Alespoň si tak během všeobecné koronavirové paniky lze uvědomit, že na tom můžeme být ještě daleko hůř.

Film Pro Samu vznikl jako svědectví pro čerstvě narozenou dceru režisérky. Právě dceři nakonec film věnuje jako deník, který by Samě mohl odpovědět na otázku, proč musela první roky svého života prožívat uprostřed každodenních válečných hrůz a všudypřítomné smrti. Film zachycuje syrské město Aleppo, které se po letech bombardování proměnilo z původně největšího města v Sýrii na město duchů. Syrská novinářka a filmařka Waad Al-Kateab zachycuje život při každodenním bombardování a mapuje vývoj situace v Aleppu od protestů v roce 2011 až po ukončení bitvy o Aleppo, která byla součástí občanské války v Sýrii.

Režisérka vypráví ve filmu příběh mladé ženy, která se zamilovala do odvážného doktora a chtěla s ním založit rodinu. Film začíná právě narozením dcery Samy a zachycuje z větší části rok 2016, kdy se dcera narodila. Byl to také poslední rok, kdy bylo Aleppo bombardováno, jelikož dvaadvacátého prosince 2016 se syrské armádě podařilo zcela obsadit ty části města, které byly kontrolovány opozicí. Během filmu ale můžeme také pomocí flashbacků nahlédnout na samý začátek syrského konfliktu. Tehdy občané Aleppa měli ještě naději, že jejich protesty změní politický režim, který začal politickým převratem již v roce 1963.

Nejednou donutí tento snímek diváky odhlédnout od obrazovky či plátna, jelikož Al-Kateab, která se pravidelně pohybuje s kamerou po aleppské nemocnici, zachycuje zraněné lidi umírající na nemocniční podlaze a výpovědi jejich blízkých, kteří nejspíše přijdou, nebo již přišli o svou rodinu. Jsou to však právě tyto drsné záběry, které pomáhají otevřít lidem oči a neodvracet zrak od toho, co se děje relativně nedaleko od nás.

Kromě drsných scén a zraněných či umírajících lidí zachycuje režisérka také svou svatbu, těhotenství a narození dcery, vše v obklopení své rodiny. Děsivé scény se tak střídají se scénami naděje a popisují touhu aleppských obyvatel žít běžné životy ve svobodnější zemi bez válečného konfliktu.

Snímek získal cenu BAFTA (Filmová cena Britské akademie, pozn. red.) a byl nominován na Oscara. V České republice měl premiéru minulý čtvrtek a jeho promítání v kinech mělo pokračovat i přes víkend. Film je promítán také na festivalu Jeden svět, který je kvůli koronaviru přesunutý z kinosálů do virtuálního prostoru. Filmy jsou tedy od minulého čtvrtka do této neděle dostupné online.

Klíčová slova: Pro Samu, recenze, film, syrský konflikt, Jeden svět, festival