10.12.2015 19:42

Recenze: Smysl života a jiné malé věci

Autor: Mirek Tobiáš Hošman | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Univerzita

O co jde v lidském životě? Tuto otázku si pokládá divadelní hra Smysl života a jiné malé věci z pera Michala Stránského, kterou ve středu 9.12. poprvé uvedla Kočovná filosofická divadelní společnost. Tedy, vlastně si onu otázku kladou tři Marťani z Marsu (ne)nápadně podobní televizním Teletubbies, kteří ji kladou nikoliv sobě, ale třem největším žijícím filosofům na Zemi. A celé je to vlastně tak trochu zamotanější.

Autor: Mirek Tobiáš Hošman

Divadelníci z katedry filosofie dostáli své pověsti a i ve své dvacáté inscenaci představili zajímavé postavy, dialogy i neotřelé narážky na svůj vlastní obor – filosofii. Na nich koneckonců hra stojí především. Přesto se jim podařilo – až na pár nepočetných výjimek – udržet dialogy a celý děj pochopitelné i pro diváky láskou k filosofii neoplývající.

Jejich hra má totiž diváky v první řadě pobavit, což se jí nadmíru daří, a nikoliv skutečně pátrat po smyslu lidského života. Ten je koneckonců, jak samy postavy hry od začátku tvrdí, filosofií nepoznatelný a možná i z toho důvodu dochází v určité části příběhu každý ze tří filosofů ke zcela odlišným odpovědím.

Záměru pobavit a rozesmát je pak podřízen i zbytek hry, a tedy i když se příběh ani postavy nijak zásadně nevyvíjejí a celá hra se v podstatě odehrává na jednom místě, ničemu to nevadí. Autor hry také velmi dobře odhadl dobu, po kterou může toto zvolené schéma fungovat a celé představení tak trvá něco málo přes hodinu. Působí tedy jako lahodná jednohubka, která vás sice nenasytí, ale v ústech si ji budete rádi připomínat ještě dlouho.

Všichni tři hlavní protagonisté navíc předvedli úctyhodné výkony, obzvláště s přihlédnutím k tomu, že celou hru stihli filosofičtí kočovníci – jako již tradičně – nacvičit za jediný semestr. Ve vedlejších rolích se sice občas objevila nějaká chybička a chvílemi se někteří herci do svých postav natolik vžili, až jim v záplavě emocí a křiku nebylo příliš rozumět, to jsou však už jen nepatrné vady na kráse jinak poctivě zvládnutého divadelnického řemesla.

Hru bude filosofické divadlo hrát letos ještě jednou, a to ve středu 16.12. od čtvrt na osm v aule na filosofické fakultě (místnost C33). Jestli tedy budete mít chuť dopřát si v posledním týdnu podzimního semestru trochu humoru a odreagování, určitě se na ně jděte podívat. Pokud by vás ale opravdu zajímala odpověď na otázku po smyslu života, pak vám hra bohužel neodpoví. To si musíte přečíst třeba Heideggera.

Klíčová slova: divadlo, filosofie