01.03.2018 11:41

RECENZE: Sestra v akci nepotřebuje černošskou hvězdu, má totiž Bílou

Autor: Zuzana Šikalová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Muzikál, jež vznikl na základě úspěšné americké komedie z roku 1992, kde hlavní hvězdu ztvárnila Whoopi Goldberg, už obletěl svět. Hrál se v patnácti zemích a na podzim loňského roku se konečně dostal také do Čech. Hudební divadlo Karlín vsadilo při Sestře v akci na Lucii Bílou a udělalo dobře. Z jejího nenapodobitelného hlasu spolu s klášterním chórem jeptišek doslova mrazí v zádech.

V hlavní roli Lucie Bílá jako Deloris, autor: Hudební divadlo Karlín

Stejně jako ve filmu, i v této inscenaci se stává hlavní hrdinkou zpěvačka Deloris, která se nedopatřením připlete jako svědek k vraždě pod taktovkou svého mafiánského přítele. Policie ji proto ukryje do kláštera mezi řadové sestry, kde se ujímá pěveckého sboru a následně pomůže zachránit klášter před uzavřením. Oproti filmové verzi dostává děj další zápletku v podobě platonicky zamilovaného policisty Eddieho, který se snaží „svou“ Deloris co nejvíce ochránit. Tato dějová linka působí trochu pochybně, ale dočkáme se díky ní dvojitého happy endu.

Hudba Alana Menkena nepřináší žádný hit, který by si člověk po odchodu z představení broukal. O několik příček výše ji ovšem povznáší se svým živým orchestrem dirigent Kryštof Marek. Začátek muzikálu je na pěvecká vystoupení poněkud slabší. Ve chvíli, kdy na řadu přichází klášterní sbor, nabírá hra ty správné obrátky.  Zpěv Lucie Bílé odzbrojí naprosto každého a její hlas vyniká i ve sborových pasážích. O překvapení večera se ale postará především Vendula Příhodová jako sestra Mary Roberta s písní Život, který nepoznám. Svým pěveckým výkonem se jí podaří okouzlit snad každého z publika.

Proměna Bílé z barové zpěvačky v řádovou sestru je i po herecké stránce bravurním výkonem, jako by byla role šitá přímo na ni. Ač je muzikál zviditelněn a postaven převážně na samotné Bílé, větší role ztvárňují také Světlana Nálepková coby Matka představená nebo Roman Tomeš v podobě zamilovaného policisty. Další postavy už takový prostor nedostávají, což je škoda například u Tomáše Trapla v roli mafiána Curtise Shanka. Za zmínku stojí rovněž Václav Vydra jako Monsignor O'Hara, který diváky neustále baví svým hereckým projevem.

Velice se povedla také choreografie Petra Strouhala. Přesně se strefuje do děje a celého vyznění příběhu. Svou nápaditostí rozhodně zaujme a udrží pozornost při jinak nenáročně plynoucím příběhu. Vyzdvihnout je třeba také práci z dílny Martina Černého, jehož kulisy kláštera působí velmi důvěryhodně a celou atmosféru jenom podtrhují.

Karlínské provedení Sestry v akci nabízí bezesporu profesionální hudební i herecké výkony spolu s nenuceným humorem a až na pár výtek se může pyšně zařadit mezi jednu z nejlepších inscenací, které divadlo Karlín v posledních letech uvedlo.

Klíčová slova: Sestra v akci, muzikál, Karlín, Lucie Bílá