19.12.2016 20:34

Recenze: Rouge One nabourává tradice značky Star Wars

Autor: Kateřina Chládková | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Zatímco loni v prosinci nebylo možné nenarazit na rytíře Jedi, světelné meče nebo stormtroopery s blastery, které vždy minou. Letos se podobná mánie nekoná. I přesto nový film ze světa Hvězdných válek stojí za shlédnutí. Do kin minulý týden vtrhl Rogue One bořící tradice Star Wars.

Autor: Walt Disney Pictures

Pozor, následující text obsahuje spoilery.

Ano, je to tak, minulý týden spatřil světlo světa nový přírustek do rodiny Star Wars. A ačkoliv jsme se letos nedočkali takové fanouškovské vlny jako před rokem, kdy do kin vtrhla Epizoda VII, jedná se rozhodně o velkou událost pro všechny milovníky světa Síly, Jediů, hrůzovlády Impéria a neutichající naděje povstalců.

Začátek přináší drobné zklamání a zároveň naznačuje, že divák skutečně nesleduje to samé, co viděl už sedmkrát. Po profláknuté větě "Long time ago in a galaxy far, far away…" každý čeká ikonické logo, legendární hudební téma a rolovací titulky uvozující děj. Ale nedočká se. Absence tří základních znaků Star Wars filmů stále ještě nepříjemně bodá v žaludku, když začíná první scéna. Ovšem od této chvíle se již nechává divák unášet novým neotřelým příběhem Jyn Erso, dcery geniálního stavitele, kterého Impérium potřebuje ke stavbě nové zbraně, pomocí níž konečně ovládne Galaxii.

Tady je potřeba se zastavit. O této zápletce nás informoval už trailer. V tuto chvíli je nutné vzdát hold produkci, nestává se často, že by trailer prozradil tak málo. Nicméně toto tajnůstkaření přineslo své ovoce. Při sledování Síla se probouzí si fanoušek Hvězdných válek po první půlhodině nutně musí říct, že tohle už někdy viděl. Víceméně tuší, jak film skončí. Rogue One diváka udrží až do konce. Něco takového totiž ve Star Wars ještě neviděl. Samozřejmě, Rogue One je prequel, tudíž všichni víme, že plány se ukrást podaří a rebelové tak získají novou naději. Osudy nových postav však zůstávají tajemstvím až do posledních deseti minut. A že je na co si počkat.

Nové i staré známé tváře

Hlavní hrdinka Jyn v podání až kouzelně zarputilé Felicity Jones (zářící také v Teorii všeho jako manželka Stevena Hawkinga) následuje trend stavět do vůdčí pozice silné a nebojácné ženy. Herecky i hloubkou charakteru však Jonesovou místy zastiňuje její partner Diego Luna (dříve například Krajina střelců, Terminál, Frida). Postava kapitána Cassiana Andora, bojující mezi bezhlavou vojenskou poslušností a oddaností povstání a snahou udělat správnou věc, vnáší do příběhu potřebný rozměr. Za zmínku však stojí i vedlejší postavy. Slepý bojující mnich Chirrut naprosto oddaný své víře v Sílu, jeho vždy připravený přítel a věrný ochránce Baze Malbus, přeprogramovaný droid K-2SO starající se o vtipné scény. Darth Vader hrůzostrašnější než kdy dřív a všudypřítomní stormtroopeři, jako vždy neschopní trefit svůj cíl. Všichni tito a spousta dalších se postará o to, že Rogue One nebudete chtít vynechat z celovíkendových Star Wars maratonů.

Ještě jedno příjemné překvapení si tvůrci připravili. Místo matoucího přeobsazování herců, kteří již své role z osmdesátých let zahrát nemohou, je digitálně ztvární tak, že zahrají na nostalgickou strunu snad každému.

Válečné drama ze světa Star Wars

Obecně Rogue One disponuje výborným grafickým zpracováním. Vesmírná bitva nad průhlednou bránou, na které se stíhačky tříští a kloužou jako neopatrní bruslaři na ledě, do sebe se zakusující plavidla obřích rozměrů a ničivé výbuchy pod paprskem Hvězdy smrti nezklamou. Až na malou vyjímku na konci však chybí boje se světelnými meči. Ty jsou ale ve válečném dramatu, jakým Rogue One je, postradatelné. Řež, o kterou se na konci postará sám lord Vader, působí spíš rušivě.

V konečném výsledku si režisér Gareth Edwards (nová Godzilla) a jeho tým nutně musí získat srdce věrných fanoušků. Film Rogue One: Star Wars Story přináší akci, válku, nové sympatické hrdiny, přátelství a nakonec se dočkáme i legendárních hudebních motivů původem z pera génia soundtracků Johna Williamse, tentokrát ve variacích skladatele Michaela Giacchina. Ovšem divák se rozhodně nemůže těšit na typickou Star Wars pohádku, Rogue One je syrové válečné drama bez špetky lítosti, za jehož scénář by se nemusel stydět ani George R. R. Martin. Z čistě praktického pohledu to ale rozhodně není výtka. Na omílání politických intrik a filosofických debat o Síle mají fanoušci hlavní dějovou linku, jejíhož pokračování netrpělivě očekávají příští rok. Od vedlejších příběhů chceme doplnění informací a netradiční zápletku. Chceme něco, co jsme ještě ve Star Wars neviděli. A přesně to Rogue One nabízí.

Klíčová slova: star wars, rogue one