20.04.2019 18:13

Recenze: Režisér Kuhn zabodl ostrý nůž do slovenského zkaženého systému

Autor: Vojtěch Kočárník | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Snímek Ostrým nožom slovenského režiséra Teodora Kuhna zkoumá příběh otce, který prostřednictvím justice požaduje potrestání vrahů svého syna. Ačkoliv jsou pachatelé dopadeni, zkažený systém plný mafie, korupce a policejní nedůslednosti nepřináší otci uspokojivý výsledek. Film se volně inspiruje vraždou studenta Daniela Tupého, zavražděného v roce 2005 za doposud nejasných okolností.

Snímek Ostrým nožom je celovečerním debutem režiséra Teodora Kuhna.

Každá generace má svou oběť, hlásá podtitulek filmu Ostrým nožom. V případě Slovenska je možné říci, že zatímco současná generace nachází oběť v novináři Jánu Kuciakovi, ta předchozí ji měla v osobě Daniela Tupého. Případ studenta ubodaného v listopadu roku 2005 doposud není uspokojivě vyřešený. Silná kritika či dokonce obžaloba neschopného systému je patrná i z masivní kampaně, která filmu předcházela. V kontextu stále rezonující vraždy Kuciaka stanovili tvůrci premiéru filmu na 21. únor, tedy na den, kdy si slovenská společnost připomněla první výročí vraždy novináře. Symbolickým propojením obou případů tak vzniká poměrně silné politické stanovisko debutujícího režiséra Teodora Kuhna. „V době, kdy Daniela Tupého zabili, jsem byl přibližně v jeho věku. O osudné bitce i vraždě jsem toho hodně slyšel, případ hodně rezonoval a smrt se dotkla celé naší generace. Mnohem smutnější, než samotná vražda je ale nespravedlnost, která následovala,“ uvedl Kuhn.

Největší předností filmu je jeho univerzálnost. Kuhn po divákovi nevyžaduje předchozí znalost příběhu, protože snímek se Tupého vraždou pouze inspiruje. Režisér nežádá ani obezřetnost při práci s detaily, jakou známe z klasických detektivních filmů, v nichž se dohadujeme, kdo je vrah. Dramatická struktura snímku totiž není vystavěna na chybějících kusech konkrétní skládačky, ale na absurdní situaci, v níž sice známe oběť i vrahy, ale ve které kvůli toxickému prostředí nepřichází nutná spravedlnost. Ba co víc, čím více se postavy dožadují spravedlnosti, tím více je jejich konání těžší.

Výhružky, vnitřní bolest a mlčící Dunaj

Snímek můžeme nahlížet ve dvou rovinách. Soudní rovina poukazuje na zkaženost systému pomocí absurdního výkladu práva, nečinných policistů či společnosti, jež s protahováním příběhu ztrácí zájem o spravedlivý výsledek. Civilní linie se snaží nahlédnout do složitého života rodiny oběti, a to především do života otce Ludovíta, který je protagonistou příběhu. Přirozenou touhu po spravedlivém procesu mu znesnadňuje nejen zákulisní vyhrožování, ale především vnitřní, obecně srozumitelné pochyby stárnoucího muže, který krom jiného zatajil fakt, že se se synem těsně před vraždou pohádal.

Silné autorské vyjádření je zřejmé z poslední třetiny filmu. Gradace na rozdíl od zbytku příběhu nepřináší uspokojivé východisko, a to jak pro diváka, tak především pro Ludovíta.

Syrovému, skličujícímu tématu dopomáhá i vizuální stránka. Tiché obrazy mlčící Dunaje coby jediného opravdového svědka či závěrečná scéna nenabízí žádný kompromis.

Prostory Bratislavy vykresluje režisér spolu s kameramankou velmi chladně. Většina děje se odehrává v omšelých budovách, jaké si spojujeme především s komunistickou brutalistní architekturou. Ostatně i to je možné vnímat příznačně, poněvadž je to právě nesmyslný pozůstatek komunistické éry, který se jako nežádoucí duch line napříč příběhem o prohnilém systému, jehož největší vadou není neschopnost, ale neochota vzpamatovat ze své minulosti.

Film vstupuje do českých kin 25. dubna.

Klíčová slova: Ostrým nožom, Film, Teodor Kuhn, Daniel Tupý, premiéra