03.04.2019 14:33

Recenze: Re-kabaret jde ruku v ruce s Aprílem

Autor: Magdaléna Čevelová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Klaunérie, hudba a satira. Tato tři slova vystihují letošní aprílový den, kterého se již popáté zhostilo Divadlo Bolka Polívky. Odpolední program na Jakubském náměstí zaujal hlavně děti, dospělí si pak značnou dávku humoru vychutnali v hledišti na představení s názvem Re-kabaret.

Lékaři se jistě shodnou na jednom – smích léčí. Pondělní medicínou se stalo představení Re-kabaret, plné klaunských gagů, komických scének a humoru. Prudce zábavného, lehce návykového a drze společenského pravidelného občasníku se ujal režisér Vojtěch Fatka.

V prvních pár vteřinách si divák říká, zda vůbec přišel na správné představení. Divadlem se nesou jazzové tóny, které rázem přeruší dramatická hudba. Jeden z kapelníků jde s vážností před oponu, míří na něj temně modré světlo. Zezadu se objeví pára, která přidává na napínavé atmosféře. Muž se zaujatým výrazem začíná rituálně točit nad hlavou talismanem a u toho křičí: ,,Vraťme se k předkům, představme si, že sedíme kolem ohně!" Vážnost se během sekundy promění v paradoxní komiku. Čím více je přidáváno na vážnosti, tím vtipnější celá situace je. Úkol je splněný, poměrně primitivním humorem jsou herci hned v úvodu odměněni diváckým smíchem.

Následné fiktivní televizní zprávy jsou celé postavené na rekvizitě – promítacím plátně, na kterém naskakují na první pohled vtipné obrázky politiků. Jde o lehce uchopitelný humor, který však náročnější návštěvníky příliš nenadchne. Na kvalitě mírně přidávají komentáře pomyslného hlasatele, kterého ztvárnil Jan Šprynar. Přes jeho směšné poznámky scéna stále postrádá jakési plnohodnotné herectví, které digitální ukázka logicky vykrádá.

Zato herec Pavol Seriš nezklamal. Předvedl kousek ze své připravované inscenace Pozemšťan. Vybral scénu, ve které se mimozemšťan pozastavuje nad chováním matek na pískovišti. Ty zakazují dětem sedat si na špinavá místa, což zasazeno do prostředí plného písku vyvolává komickou ironii. Všem vesele cukaly koutky a vsadím se, že se mnoho žen v ilustrované matce našlo. O to byla celá ukázka humornější. ,,Ne, to není nafukovací balónek, dej to sem. Že já kráva jsem to nepoužila," zakončil Seriš trefně svůj vtipný výstup. V tomto případě jakási sázka na známé stereotypy jasně zafungovala.

Politické satiry se s noblesou ujala Mariana Chmelařová. Věrohodně zahrála roli psycholožky, která odhaduje lidské vlastnosti podle tvaru obličeje. Opět se neobešla bez rekvizity v podobě plátna, v tomto případě však nabylo svého opodstatnění, protože s ním herečka přímo pracovala. Se solidní dávkou humoru přiřazovala vlastnosti jednotlivým politikům. Na Andreji Babišovi názorně ukázala techniku zrcadlení, kdy z jeho hlavy ve tvaru trojúhelníku odrazem vznikl kosočtverec. Psycholožka byla na své dílo řádně hrdá a s úsměvem si jej pochválila. Celou komiku tak pozdvihla ještě o něco výš.

Celé představení se plynule uzavřelo, když na závěr zazněla opět stejná jazzová melodie jako na začátku. Pokud jde o nějaké výraznější obohacení, těžko říct, jestli si to vůbec samotný Re-kabaret kladl za cíl. V tomto případě šlo spíše o jednodušší humor bez vyššího přesahu. Nicméně nakonec zafungoval, v divácích celé představení zanechalo dobrou náladu a úsměv na tváři.

Klíčová slova: divadlo, recenze, kabaret