24.05.2018 22:21

Recenze: Příběh mladého Hana Sola stojí na vtipných hláškách a atmosférou připomíná westerny

Autor: Nikola Pavlasová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Příběh jedné z nejpopulárnějších postav ze Star Wars popisuje nový doprovodný film Solo: A Star Wars Story. Filmová společnost Lucasfilm tak po Rogue One přišlo s dalším rozšiřujícím dobružstvím. Nejedná se o klasickou epizodu a tak jej také divák musí brát. Ačkoli Solo dodržuje zažité tradice, v mnohém se však od ostatních filmů ságy liší a řadu situací řeší humorem.

Autor: Walt Disney Pictures, Lucasfilm (oficiální YouTube kanál Star Wars)

Po mnoha komplikacích s výměnami režisérů se do kin konečně dostal druhý doprovodný film k legendární sci-fi sérii Star Wars. Na světelné meče nebo Sílu však musí divák zapomenout. Nedočká se ani velkolepé bitvy ve vesmíru. V sázce zde není osud celé galaxie, jak tomu bývá v hlavních epizodách. Sledujeme příběh mladého Han Sola, zloděje a podvodníka, který sní o tom, že se stane pilotem.

Vzhledem k povaze filmu se nejvíce nabízí srovnání s prvním doprovodným příběhem, dva roky starým Rogue One. Filmy však nemají mnoho společného. Rogue One byl vážným příběhem o skupině obyčejných lidí, které osud náhodou svedl dohromady a společně svými skutky napomohli zničit Hvězdu smrti. Solo je naopak jakýmsi otiskem povahy hlavního protagonisty. S lehkou nadsázkou lze říct, že neuběhne minuta, kdy by nezazněla vtipná hláška. Ty občas působí trošku nuceně, ale divák si zvykne. Bezesporu nejlepší vtipy má na svědomí droidka L3, společnice Landa Calrissiana a bojovnice za svobodu a práva robotů. Škoda jen, že na plátně nestrávila více času.

Potěšující je, že film provází všemi hlavními událostmi, o kterých fanoušci po desetiletí spekulovali. Kromě seznámení Hana a Chewieho je divák svědkem toho, jak se Chewbacca učí hrát holo-šachy, jak se Millenium Falcon dostal do Hanova vlastnictví, jak Han Solo přišel ke svému jménu nebo známého průletu kesselskou trasou za dvanáct parseků, kterým se Solo chlubil ještě v sedmé epizodě. Zmínkami o gangsterovi na Tatooinu a rodící se odboj film postupně připravuje prostředí pro Novou naději.

Začátek filmu se drží zavedeného formátu, diváka nejprve uvítá modrý nápis „Před dávnými časy v předaleké galaxii“ a následně je okamžitě vhozen do akce. Stejně jako u Rogue One chybí rolující se žlutý text, který uvádí do situace. A od akce si člověk moc neodpočine. Ačkoli má film stopáž přes dvě hodiny, moc hluchých míst nemá. Některým přestřelkám by však slušelo zkrácení. Již tradičně skvělou hudbu Johna Powella a Johna Williamse v nich navíc naprosto přehlušují zvuky téměř nonstop střílejících blasterů. Komplikovaná cesta Sola a jeho společníků pro koaxium má náznaky starých westernů.

Skalní fanoušci ocení četné odkazy na postavy a události z animovaných seriálů Klonové války a Povstalci, komiksů, novel nebo počítačových her. Musí jen dávat pozor. Neznalost rozšířeného světa ale běžnému divákovi nikterak nebrání v tom, aby si Hanovo dobrodružství užil. Výjimkou je snad pouze zjevení jedné staré známé, fanoušky velmi oblíbené, postavy. Pro neznalce Klonových válek a Povstalců může být její návrat matoucí.

Ve zvláštní roli je v Solovi samotné Impérium. Není totiž hlavním zlem, stojí spíše v pozadí a tahá za nitky. Výrazné role mají ve filmu ženy. I to je ostatně ve světě Star Wars zvykem. Po princezně Leie, senátorce Padmé, rebelce Jyn a hlavní postavě nové trilogie Rey tu máme hned několik žen, které mají moc ve svých rukou. Navzdory obavám mnoha fanoušků se Emilii Clarkové poměrně dobře podařilo převtělit se do role Qi’ry a nepůsobí tak pouze jako Daenerys z Hry o trůny v paruce.

Velkým otazníkem byl představitel mladého Han Sola. Alden Ehrenreich působil přesvědčivě, dokázal, že hrát umí. Největší jeho slabinou je, že nehrál „svého“ Sola, místo toho se pokoušel o imitaci manýrů, které Solovi neodmyslitelně přiřkl Harrison Ford. Ehrenreich však postrádá Fordovo výrazné charisma a ne vždy to fungovalo. Podobnou situaci lze spatřit i Donalda Glovera, představitele mladého Landa Calrissiana. Napodobit charisma, které starému Landovi vnukl Billy Dee Williams, se mu daří o poznání lépe.

Jednou z nejzajímavějších postav je Tobias Beckett v podání Woodyho Harrelsona, kterého divák potká v roli Solova mentora. Fanoušci hvězdné ságy si povšimnou, že Han od něj pochytil některá životní moudra a Beckettovi lekce jej v budoucnu výrazně ovlivnily. Hezkým detailem je Solův nikdy neumírající optimismus, který lze vypozorovat i v jeho obměněné verzi klasického „nemá z toho dobrý pocit.“

Navzdory tomu, že si film prošel mnohými komplikacemi, z nichž největší byla výměna režisérů v polovině natáčení, kdy Christophera Millera a Phila Lorda nahradil zkušený Ron Howard, to na výsledné podívané není znát. Scénář Lawrence Kasdana poskytl slušný podklad příběhu, který se dobře podařilo přenést na plátno. Po vizuální stránce je Solo asi nejchudším filmem se světa Star Wars, což se ale k jeho povaze dá očekávat. Pro běžného diváka není návštěva kina povinností, klíčové události z Hanova života již zná. Jako bonus je to však příjemná podívaná, kterou si naplno vychutnají zejména pozorní fanoušci.

Klíčová slova: recenze, film, star wars, han solo