07.11.2016 18:43

Recenze: Poslední díl Měsíčních kronik od Marissy Meyer rozhodně nezklame

Autor: Michaela Nárožná | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Na knihu Winter, která uzavírá sérii Měsíčních kronik od americké autorky Marissy Meyer, jsem se už dlouhou dobu těšila jako malá. Když jsem ji tedy konečně dostala do ruky, tak jsem se do ní hned s vervou pustila a měla tuto osmsetstránkovou bichli přečtenou za dva dny. A autorka mě určitě nezklamala.

Winter je čtvrtým a posledním dílem v sérií Měsíční kroniky od Marissy MeyerWinter je čtvrtým a posledním dílem Měsíčních kronik od Marissy Meyer. Foto: Michaela Nárožná

Michaela Nárožná. Foto: Alan ChumchalPoslední díl Měsíčních kronik začíná tam, kde předchozí skončil. Cinder a její přátelé se pokoušejí najít způsob, jak zbavit královnu Levanu nadvlády nad Měsícem a dosadit tak na trůn právoplatnou dědičku, kterou je Cinder. Jejich plán spočívá v tom, že se dostanou na Měsíc a pokusí se na svou stranu dostat místní obyvatele, s jejichž pomocí vyvolají vzpouru. Seznamujeme se také s novou postavou, Winter, Levaninou nevlastní dcerou a měsíční princeznou. Stejně jako její ostatní postavy Winter znázorňuje někoho z pohádky, a to Sněhurku.

A že je zajímavá Sněhurka. Protože nepoužívá svůj měsíční dar, bioelektřinu, pomocí které mohou Měsíčňané ovládat mysli ostatních, tak to nemá v hlavě tak úplně v pořádku. Mívá různé vidiny, například jak krvácejí stěny paláce a většina královského dvora se jí kvůli tomu akorát vysmívá.

Michaela Nárožná.

Musím říct, že Winter byla parádním doplněním k Cinder, Scarlet a Cress. Všechny holky jsou sice úplně jiné, ale Winter má opravdu něco do sebe a vnáší do příběhu ještě zajímavější nádech. Strašně se mi líbilo, jak dokázala využít toho, že ji mají za šílenou, aby třeba došla svého, pomohla ostatním, a to mnohdy opravdu vtipným způsobem.

Musím říct, že jsem právě v této knize viděla nejvíce propojení fantasy příběhu s pohádkou, ze které vychází, tedy Sněhurkou. Může to být proto, že právě tuto pohádku znám asi tak nejlépe, ale i tak mi přijde, že z ní autorka zakomponovala opravdu hodně prvků.

Opravdu se mi zamlouvalo, jak autorka, Marissa Meyer, líčila hlavní postavy. Všichni se teď ocitli ve válce a bylo příjemné vidět, že nebylo vše černobílé. Ano, Levana je zlá a potřebuje zastavit, ale i hlavní hrdinové, převážně tedy Cinder, museli občas vykonat těžká rozhodnutí. Člověk nemůže vést válku, aniž by se někomu něco stalo. Příběhu to mezi všemi těmi fantastickými prvky dodalo nádech reality. Navíc jsem se zatajeným dechem četla, co se odehraje jako dál a pokaždé, když jsem si řekla, že tohle autorka přece neudělá, tak mě překvapila. S každou stránkou jsem čím dál víc netušila, co čekat dál.

Stejně jako v předchozích dílech, i tady získaly všechny hlavní postavy svůj prostor, a to včetně Levany. Podle měU nakladatelství Egmont vyšly celkem čtyři díly a novela. Foto: Michaela Nárožná to autorka s postavami opravu umí. Každá je jiná a má do sebe něco svého, nejsou všechny osobnostně jako přes kopírák, jen s jinými jmény a dějovými linkami. Nejvíc jsem si užívala pohled Cinder, která je už od začátku mou nejoblíbenější postavou série. Ale nejzajímavější byly určitě pohledy Levany a Winter. Winter se svými myšlenkami a postupující měsíční nemocí kvůli nepoužívání bioelektřiny, a Levany, protože je tak parádně šílená. Číst o tom, jak přemýšlí, jak si své činy ospravedlňuje, příběhu dodává další rozměr.

U nakladatelství Egmont vyšly celkem čtyři
díly a novela. Foto: Michaela Nárožná

Co mi trochu vadilo, bylo to, že se autorka (hlavně v první půlce knihy) docela hodně soustředila na vztahové dějové linky. Ne že bych to nechápala, přece jen tu máme čtyři holky a každá má svůj příběh, který se musí odvyprávět. Ale takové to řešení věcí typu „budeme spolu, nebo ne“, když plní nějaký úkol, se mi zrovna nezamlouvá. Většinou se mi líbilo, že tam všichni přemýšlí a neměla jsem důvod si říct, že se chovají hloupě, ale právě v tomhle případě tomu tak bylo.

Jakékoliv stížnosti mi ale nahradila finální bitva. Ta, ke které vedly čtyři knihy, dvě z nich opravdu dlouhé, a několik novel. A že jsem nebyla zklamaná. Autorka mi dala vše, co od posledních bitev v knihách chci. Napětí. Očekávání. Protahující se na hodně stránek. Opravdu jsem měla pocit, že právě tohle je to velké finále, které si taková série zaslouží. A poslední boj s Levanou? Naprosto jsem cítila ty emoce, tu bezmoc, která se hlavních postav místy chopila a jen jsem napjatě čekala, co se bude dít dál.

Winter byla prostě parádní. Měla vše – politické intrikaření, pořádné dávky akce, romantiku. Český překlad měl sice místy pár zvláštně znějících vět, ale to se v osmsetstránkové knize opravdu ztratí a já si i díky němu knihu opravdu užívala. Nachází se snad jen otázka, co teď. No, odpověď znám. Počkám si na sbírku povídek Hvězdy nad hlavou, které mají u Egmontu ještě vyjít. Zbytek budu řešit potom. Možná si dám opáčko.

Hodnocení: 95 %

Název: Winter
Knižní série: Měsíční kroniky #4