12.10.2017 15:45

Recenze: Okultně rituální black metaloví Master’s Hammer ovládli Flédu

Autor: Jitka Kubátová | Kurz: Stisk | Kategorie: Kultura

Klub Flédu v sobotu večer zaplnilo osm set černě, v kůži a kovu oděných metalistů, kteří s pivem v ruce a s družnou náladou přišli na českou kultovní black metalovou kapelu Master’s Hammer. Po víc jak dvou dekádách kapela vyjela na turné a zastavila se i v Brně, kde odehrála velmi povedený koncert. Jako předkapelu si s sebou přivezli plzeňskou osobitou black metalovou Umbrtku.

Autor: Jitka Kubátová

Legendární Master’s Hammer sedmého října vystoupili v beznadějně vyprodaném brněnském klubu Fléda, kde zahráli řadu okultních skladeb a předvedli své zaklínací rituály. Jedna z hrstky světově uznávaných českých metalových kapel, která významně ovlivnila současný vývoj black metalu, pětadvacet let pouze nahrávala studiová alba, aniž by koncertovala.  Až letos se objevila na festivalu Brutal Assault a na podzim vyjela na turné. Kapela v reinkarnovaném složení František Štorm, Petr "Blackosh" Hošek, Vlastimil Henych, Jan Kapák a Jan "Silenthell" Přibyl odehrála povedených osmdesát minut plných okultismu, hrobů, dýmu a kvalitní muziky.

První zahrála padesátiminutový set předkapela Umbrtka. Alternativní black metalová kapela se svými texty o postarším dělníku panu Umbrtkovi a o konzumaci rohlíků se štanglemi salámu na pódiu skvěle pobavila i obstojně zahrála. Po ní už v kouři dýmu nastoupili Master’s Hammmer v nepostradatelné černé, Blackosh v rubáši a Štorm ve své typické historické, vojenské uniformě a klobouku.

Kapela byla přesně sehraná a hudebně na dobré úrovni. Kytary byly správně tvrdé a aranž jednoduchá, postavená jen na zpěvu a kytarách s tympány. Což byla vítaná změna oproti některým přearanžovaným skladbám z alb. Sóla byla správně načasovaná a nenudila, tympány pak melodie temně dokreslovaly. Set skladeb byl průřezem původní tvorby i tvorby nové, comebackové. Štormův charakteristický, hrubý, až nemelodický hlas přesně odpovídal avantgardní povaze textů. Právě básnické cynické texty plné černého humoru, ze kterých odkapává jed a čpí hniloba a rozklad tak mocně, že by Charles Baudleaire smeknul, jsou nejsilnější zbraní Master’s Hammer. Mezi nejlepší kusy večera bezesporu patřily skladby Černá svatozář, Zapálili jsme onen svět, Já mizérií jsem pronásledován a Vracejte konve na místo.

Koncert byl přesně naplánovaným a nacvičeným metalovým běsněním. Přes image členů kapely jako odpadlíků a ďáblových posluhovačů jde především o profesionály, kteří nabídli přesně to, na co lidi přišli, výkonnostně vyrovnaný, hudebně špičkový koncert legendy s nádechem ďábelských a zakázaných pokoutních rituálů.

Ačkoliv jsou Master’s Hammer především klubovou kapelou, přeci jen monstrózní venkovní koncert na festivalu Brutal Assault jim seděl líp. Kulisy staré vojenské pevnosti za doprovodu nazgúlů a všudypřítomné démonické atmosféry spolu skoro s třiceti tisíci zapálenými metalisty přidaly okultním čárám Master’s Hammer na opravdovosti a slavnostní náladě, která na Flédě chyběla. Ani rubáše, kostýmy a pestrá výzdoba v podobě umělých náhrobků a polonahé děvy s kozí hlavou bohužel nevytvoří z čtvercového sálu děsivý hřbitov, který by byl pro Master’s Hammer ideálním pódiem.

Nejde se také ubránit srovnání se Štormovým novějším počinem Mortal Cabinet. Pouze dvouletý projekt tvořila sestava Štorm, Bruno Ferrari z kapely Vanessa a Řezník, kteří byli silným týmem a jejich deska Necrotica i živé koncerty byly přeci jen o dost živější a aktuálnější. Texty plné nekrofilie, rozkladu a patosu zároveň ukazovaly na pokřivenou a pokryteckou současnou morálku tak silně, až z nich mrazí, a to ne kvůli rozloženým nervům pulzujících na hnojišti. V porovnání s Mortal Cabinet pak působí vystoupení Master’s Hammer až mírumilovně. Trochu jako kdyby kapela uvízla v devadesátých letech, nevzbuzují už tolik kontroverze a diskuze jako na začátku své existence.

Celkově legenda ale rozhodně nezklamala, hudební výkony byly výborné, sóla přiměřeně dlouhá, problémy se zvukem zvukař napravil už během předkapely. Set list byl rozumně vyrovnaný, na své si přišli jak pamětníci začátků a prvních alb kapely, tak i noví fanoušci, kteří se k Master’s Hamer dostali díky posledním třem albům, především díky tomu z roku 2012 Vracejte konve na místo.

Klíčová slova: Master's Hammer, black metal, koncert, Fléda