31.10.2017 21:26

Recenze: Nový Thor představí konec světa s humorem

Autor: Kristýna Čermáková | Kurz: Stisk | Kategorie: Kultura

Thor Ragnarok je třetím pokračováním příběhů vikinského boha Thora. Zároveň je dalším filmem v sérii komiksového světa Marvelu. I proto na něj kritici a diváci kladli už dopředu vysoké nároky a pro komiksový svět to byl jeden ze stěžejních filmů letošního roku. Nejnovější díl vypráví příběh o konci vikinských bohů a zániku světa jako takového. I přes toto vážné téma z něj tvůrci dokázali vykřesat zábavný film prošpikovaný hláškami od začátku do konce.

Autor: Marvel Entertainment

Ragnarok patří do vikinské mytologie a je to označení pro konec světa Asgaardu, neboli domova bohů. Při něm má navíc zemřít Thor (Chris Hemsworth), hlavní postava celé marvelovské trilogie. Jak se s tím tvůrci filmů poperou zajímalo fanoušky dlouho, a tak nejnovější film o Thoru Odinsonovi ve dnech své premiéry vyprodal kinosály.

V třetím Thorově dobrodružství se kromě jeho otravného bratra Lokiho (Tom Hiddleston) objeví i jeho starší sestra Hela (Cate Blanchettová), bohyně smrti, a rozhodne se, že svrhne své bratry a nastoupí na trůn Asgaardu. Thor i Loki proto musí spolupracovat, aby svou sestru opět spoutali a zachránili tak svůj lid. Oba se však při cestování vesmírem ztratí a přistanou na planetě Saakar. Je to místo, kam dopadají všechny ztracené a nemilované věci a vládne mu egocentrický Velmistr (Jeff Goldblum). Aby se Thor zachránil, musí si svobodu vybojovat v souboji s Hulkem, utéct ze Saakaru a zachránit Asgaard.

Režisérem je Taika Waititi, který je známý pro svůj humor a ironii. Třetí Thor je toho jasným důkazem. V Ragnaroku se občas mezi velkou hromadou hlášek, vtipných scén a špičkování hlavních postav objeví i příběhová linie o konci světa. A když už ten konec světa náhodou nastane, nechybí veselý hudební doprovod a barevný ohňostroj z výletní lodi v pozadí. Narozdíl od předchozích dvou dílů, ve kterých jsou humorné scény využívané spíše k odlehčení vážného tématu a náročného příběhu. Skoro to vypadá, jakoby spíš než o fantasy film, šlo o soutěž, kam až se dá zajít v absurdnosti fikivních komiksů.

Mytologické předlohy se scénář drží zcela minimálně, pokud vůbec. V podstatě si Waititi jen vypůjčil postavy bohů pro sci-fi film o soubojích ve vesmíru. Velmi často se vyskytují narážky na jiné filmy, a některými scénami děj připomíná spíše Star Wars nebo Strážce Galaxie. Nechybí ani prolínání s jinými marvelovskými filmy, ať už jde o krátký vstup doktora Strangea a nebo nadávky na chybějícího Tonyho Starka. A samozřejmě nechybí ani Hulk, který tvoří spolu s Thorem a padlou Valkýrou tým „Revengers“.

Ačkoliv je Hele a samotnému Ragnaroku věnováno naprosté minimum času a příběh se točí spíše kolem hlášek a vzájemného kontrastu mezi kladnými hrdiny, film  stojí za zhlédnutí. Komiksové adaptace sklouzávaly k jednolitosti a Thor to prolomil na plné čáře. Svá vysoká procenta od filmových kritiků si zaslouží.

Klíčová slova: thor, ragnarok, marvel, recenze, komiks