21.04.2020 15:01

Recenze: Nový díl Riverdalu o Hedwig je zklamáním, muzikál se do seriálu nehodí a pěvecké výkony herců kazí dojem

Autor: Magdalena Chorá | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Minulou středu měl premiéru hudební speciál Riverdalu s názvem Wicked Little Town, kde producenti zpracovali písně z muzikálu Hedwiga a Angry Inch. Ten se dotýká především tematiky transsexuality a sebepřijetí. Muzikálové epizody Riverdalu však tradičně patří k těm nejhůře hodnoceným, většina herců neumí zpívat a velkolepá představení jsou do seriálu jakoby vnucena násilím.

Studenti Riverdaleské střední protestují za představení Hedwiga a Angry Inch. Zdroj: Shane Harvey (The CW)

„Hudební epizody jsou za trest.“ „Přežít muzikálový díl Riverdalu – splněno.“ Takové a další komentáře se objevují u hodnocení nového speciálu, jehož tvůrci i přes současnou mimořádnou situaci po menší pauze vysílají nové díly. Seriál úspěšně pojí záhady a zločiny malého městečka s každodenními problémy teenagerů. Hudební epizody jsou však tradičně nejhůře hodnocené, a to právem. Většina herců totiž vůbec neumí zpívat. Scény navíc působí kýčovitě a nepřirozeně. Člověku je při sledování čísel přitažených za vlasy trapně. Přesto je fanoušci sledují, aby jim neuniklo nic z rozvíjející se zápletky.

Záhady města Riverdale se zdály být vyřešeny. Záporáci ze Stonewall Prep byli jednou a provždy odhaleni, že to oni stáli za záhadnými (sebe)vraždami mezi autory povídek bratrů Baxterů a pokusili se obvinit z vraždy Jugheada jeho přítelkyni s temnou stránkou, Betty. Ale to by nebyl Riverdale, kdyby se neobjevila nová temná postava, která bude ohrožovat hlavní hrdiny a celé město. Nový díl tedy navazuje na předchozí, kde neznámá osoba začala doručovat před dveře obyvatel městečka kazety, na kterých jsou natočeny jejich domy v noci. Ačkoliv předchozí díly naznačují slibný děj, tento byl z většiny přehlušen muzikálovými čísly hlavních hrdinů.

Kevin se snaží přesvědčit ředitele Honeyho, že právě Hedwiga by měla být inspirací letošního školního představení. Honey je však, stejně jako mnohokrát předtím, nesmlouvavý a nechce studentům punk-rockovou klasiku povolit. Ačkoliv je postava ředitele jednou z nejprotivnějších, v tomto díle si nemůžete pomoct a souhlasit s ním. Jeho zákazy však nemají kýžený účinek, protože studenti místo představení ve škole zpívají songy z muzikálu po čas celého dílu. Epizoda začíná navázáním na předchozí linku, kdy hlavní postavy dostávají před dveře další kazetu. Zatímco vyděšeně sledují jejich obsah v televizi se svými rodinami, zpívají u toho tklivě song Wicked Little Town. I když je název songu trefnou paralelou na město Riverdale, zpěv v této situaci působí nepatřičně, což korunují otřesné pěvecké výkony většiny herců. A v tomto duchu se nese celý speciál.

Většina herců v seriálu Riverdale neumí zpívat, muzikál je navíc do seriálu vnucen. Zdroj: Shane Harvey (The CW)

Dva hlavní páry, tedy Archie s Veronicou a Betty s Jugheadem, se začínají pomalu, ale jistě rozpadat. Hádku obou dvojic, vyjádřenou naštvaným zpěvem písně Exquisite Corpse, jde jen stěží brát vážně a neobracet u toho oči v sloup. Archie se s Betty začínají sbližovat, o čemž jejich polovičky nemají ani tušení. Jde o zajímavý element dějové linky, která se po vztahové stránce dlouho příliš neměnila a zůstávala soustředěná pouze na problémy buď jednotlivců, nebo jednotlivých párů. Tato zápletka má potenciál vztahy promíchat a soustředit se více na hlavní protagonisty jako na celek řešením vzájemných problémů.

Konec je sladkobolný. Bylo jisté, že muzikálový díl bude zakončen velkolepým grandfinále za pomoci kýčovitého a sentimentálního přestavení. To jsou prostě Američani. Když se však divák dobere konce, čekají ho dvě dobré zprávy. Zaprvé, je to poslední píseň. A zadruhé, závěr odhalí pokračování zápletky s kazetami. Pátrání Jugheada odhalilo nahrávku, kde jedna postava v temném lese převlečená za Betty udeří do hlavy kamenem druhou, přestrojenou za Jugheada. Déjà vu? Ano, je to ona scéna, jež zinscenovali studenti ze Stonewall Prep, když Betty zdrogovali a poté se snažili údajnou vraždu jejího přítele svalit na ni. Kdo další ví o jejich tajemství? A co bude chtít odměnou za neprozrazení? Pokračování slibuje další temnou postavu, jež chce vzít osudy obyvatel města do svých rukou, jak je v Riverdalu zvykem.

Seriál je dokonalou fúzí záhad zdánlivě dokonalého městečka s problémy mladých lidí. Riverdale by však měl opustit snahu stát se muzikálem, ačkoliv má pár postav, kteří talent mají a jejich občasné hudební představení seriál oživují a doplňují. Nutit však zpívat herce, co tímto darem neoplývají a násilním rvát načančaná představení uprostřed řešení zločinů, je nepatřičné. Pokud si to tvůrci seriálu uvědomí, ušetří tím divákům napjaté chvíle a nepříjemné pocity při sledování těchto epizod.

Klíčová slova: recenze, seriál, Riverdale, muzikál, Hedwiga a Angry Inch