24.03.2018 11:30

Recenze: Nová Lara je chytrá, sympatická a především lidská

Autor: Jana Blahošová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Nové pojetí ženské akční hrdinky Lary Croft někomu možná vyrazí dech, je to však spíše příjemná podívaná, která neurazí. Nová Lara Croft, ztvárněná švédkou Alicii Vikanderovou, je méně okázalá a více lidská než její předchůdkyně, čímž budí sympatie diváků. Na své si přijdou nejen milovnící akčních filmů, ale i ti, kteří prahnou po dobrodružství a starých legendách, což úspěšně naplňuje dějová linie. Najdou se však okamžiky, které s logikou nejdou ruku v ruce.

Autor: Warner Bros. Pictures

Restart počítačové hry Tomb Raider v roce 2013 musel dříve či později vyústit v nové filmové zpracování. Nová Lara Croft v podání mladé švédské herečky Alicii Vikanderovou si mnohem méně potrpí na excentrické vstupy na scénu, které byly k vidění u předchozího zpracování z roku 2001. Lara ztvárněná Angelinou Jolie, která je vždy o krok napřed, si jistě našla své fanoušky, nová hrdinka má však jednu vlastnost, která možná kdekomu na Angelině vadila; je přemožitelná a především lidská. A pokud někoho zabije, neusmívá se.

Umí se prát, je chytrá a také silná. Nicméně sotva byste si ji dokázali představit jako přemožitelku celé bandy zloduchů, která vyvázla jen s malým škrábancem. Je to zkrátka obyčejná holka pracující jako londýnský poslíček. Je skoro na mizině a přitom by mohla zdědit spoustu peněz a anglické sídlo k tomu. Jenže to by nejdříve musela oficiálně uznat svého otce, který před sedmi lety zmizel na jedné ze svých výprav za mrtvého.

Stejně jako všechny akční filmy, i zde je na jedné straně hrdina a na druhé straně záporný element. Jeden chce něco, čemu se druhý snaží zabránit. V tomto případě jde o organizaci Trinity, která pátra na ostrově Yamatai po hrobce japonské císařovny Himiko, která měla ve svých dobách vládnout neuvěřitelnou mocí a zabít všechny okolo pouhým dotekem. Himiko byla zaživa pohřbena a ukryta v pastmi střežené hrobce, aby byl život na zemi uchráněn před její mocí. Trinity se chce hrobky zmocnit a pomocí Himiko získat moc nad nadpřirozenem.

Toto věděl i Lařin otec. Stopy, které po sobě zanechal, zavedou jeho dceru až na samotný ostrov. Laře jde především o to, aby našla pravdu a zjistila, co se jejímu otci stalo. Dostane se však do spárů poskoků organizace Trinity. A spolu s ní i otcovy zápisky, díky nimž se Trinity dostane ke svému cíli. Lara tak musí napravit své chyby a také najít cestu z ostrova.

Film způsobně splňuje prvky akčního filmu. Obsahuje dostatek akčních a napjatých scén, z nichž u některých je těžké nedržet Laře pěsti a neskřípat zuby. Některé jsou předvídatelné, jiné ne. Nicméně vyžaduje po divákovi nekritické přijetí. Mnohé prvky by těžko odolaly hnidopišským poznámkám, zda je scéna či kulisa v daném okamžiku logická. Avšak film tak naplňuje vývoj děje, který bezpochyby končí přesně tak, jak divák očekává; záporáci jsou poraženi, vítěz odchází s poučením, několika modřinami a škrábanci, jak na těle, tak na duši.

I přes logiku postrádající prvky však film stojí za zhlédnutí. Překvapení a aha efektu se mnozí diváci nevyhnou, navíc se děj odehrává v zajímavém dobrodružném prostředí, což je příjemným benefitem. Spíše než starou Laru připomíná filmy s Indiana Jonesem.To, že Lara střílí z luku evokuje také film Hunger Games. Hlavní hrdinka však není ani Indiana Jones ani Katniss Everdeen. Je to zkrátka Lara Croft s vlastním charakterem, který je ve filmu velmi povedeně vykreslen.

Klíčová slova: Lara Croft, Tomb Raider, film, recenze, akce, dobrodružství