04.05.2020 16:46

Recenze: Některé knihy nikdy neomrzí. Arthur Hailey a jeho romány jsou toho důkazem

Autor: Jessica Niederlová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Britský spisovatel Arthur Hailey by před měsícem oslavil své sté narozeniny. Jak jinak uctít památku světoznámého autora, než četbou jeho profesních románů? Pojďme si tedy připomenout dvě z jeho mistrovsky propracovaných děl, Konečnou diagnózu, a ještě slavnějšího Detektiva.

Audio

Ukázka propracovanosti Haileyho románů.

Autor: Jessica Niederlová

Knihy nestárnou. (Foto: Jessica Niederlová)Román Konečná diagnóza o lásce a koloběhu života napsal Hailey v roce 1959. Jedná se o jedno z jeho raných děl. Veškeré dění je zasazeno do města Burlington ve státě Pensylvanie. Konkrétně se děj odehrává v nemocnici Three Counties. Román demonstruje, jak rychle život ubíhá, jak strašně tenká je hranice mezi životem a smrtí a jak nesnadné je rozeznat opravdovou lásku od chvilkového pobláznění.

V první polovině se Hailey věnuje především nemocniční politice a taktikám, jak získat peníze na její fungovaní. Perfektně se zde ukazuje, jak je tento autor schopný proniknout do problematiky oboru, kterému se právě věnuje. Děj se v porovnání s jeho ostatními knihami nejprve nezvykle táhne a není příliš čtivý. Postupně se však do vyprávění začnout proplétat osobní příběhy protagonistů a napětí se zvyšuje. Zbytek knihy už pravděpodobně valná většina čtenářů dorazí za jednu noc, protože se prostě a jednoduše nebude moct odtrhnout.

Román Detektiv je naopak jeho posledním dílem. Děj tentokrát Hailey zakotvil do floridského Miami mezi vyšetřovatele těžkých zločinů. Od začátku až do konce se věnuje vyšetřování brutálních sériových vražd, které prokládá osobním životem detektivů nasazených na tento případ, kteří mnohdy upřednostňují práci před osobním životem. Mimo jiné se v románu Detektiv Hailey věnuje i problematice trestu smrti, který se v té době ve státě Florida stále ještě běžně vykonával.

Kniha je naprosto perfektním příkladem, proč je Arthur Hailey spojován s dokonalou autenticitou popisovaného prostředí a vysokou čtivostí svých děl. Po přečtení románu se nestane, aby si čtenář řekl, že něco nedávalo smysl, nebo že takhle to přece nemohlo fungovat. Díky pečlivému studiu jak praktik, tak charakteristických vlastností osob je každý detail až neskutečně uvěřitelný. Co se čtivosti textu týče, knihu si s sebou čtenář vezme do školy, do autobusu i na záchod.

K dalším dílům patří například Haileyho vůbec nejčtenější román Účinný lék, věnující se farmaceutickému průmyslu. Dále také Hotel, jež se držel v žebříčku best-sellerů New York Times celých 48 týdnů, ale dosáhl pouze třetího místa. Na první příčku se však dostal už za nedlouho s románem Letiště. Mezi best-sellery se patří i romány Penězoměnci a Přetížení. A který z nich tedy stojí za přečtení? Úplně všechny.

Klíčová slova: Arthur Hailey, román, recenze