12.11.2018 22:17

Recenze: Na Chesilské pláži, o mladých pro starší

Autor: Jakub Krahulec | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Je rok 1962, beatlemánie v Anglii ještě nepropukla a sexuální revoluce stejně tak. Společný život mladé dvojice naráží v typicky chladné britské scenérii na zastydlost a nepochopení. „Ty jsi asi ta nejusedlejší holka na západním pobřeží,“ říká mladík Edward své novomanželce Florence.

Autor: Bleecker Street

Chesilská pláž je místem, ze kterého vyrůstá další košatý příběh o páru z odlišných sociálních vrstev. Intimní odpoledne Roberta (Billy Howle) a Florence (Saoirse Ronan), které představuje pomyslný kmen příběhu, neustále narušuje odbíhání do minulosti. Ponoření do vzpomínek ulehčuje sociální interakci mezi hlavními postavami skoro stejně efektivně jako alkohol. Mladý pár je před prvním sexem permanentně v tenzi. Několikrát si Florence sama říká, aby jí Edward vyprávěl; častěji se ale narace sama vzdálí od svazujících scén, od zlosti ze zaseklého zipu a nervózně klepajících podrážek. Útěk k popisu pozadí postav má konejšit snad i diváka. Napětí z nepříjemných scén ale působí daleko silněji a především uvěřitelně.

Vzájemnost vyprávění je prostředkem, který mladý pár poprvé spojil, když se Edward potřeboval svěřit a doma ho nikdo neposlouchal. Všechny postavy mimo Florence a Edwarda jsou v tomto duchu upozaděné, redukované na jednorozměrné funkce v příběhu. Mentálně narušená matka ospravedlňuje jeho citovou zabržděnost, její otec zase sehrává komickou tenisovou epizodu. Bohaté pozadí od komorního snímku o lásce nejspíš nikdo ani nečeká, jeho nedostatek by se ale přehlížel snáz, kdyby se děj do pozadí po většinu času neobracel. Kromě několika záblesků zůstává snímek ve velmi vážné poloze, což konstrastuje s hlavní zápletkou, která je v podstatě banální. Ačkoli ji režisér Dominic Cooke rozehrává velmi pomalu a dlouhé scény nervózního očekávání se proto často odehrávají za naprostého ticha, rozuzlení bere v jednom dechu, kdy přeskočí desítky let. Hra na osudovost jednoho nevyzrálého rozhodnutí by byla snad snesitelnější, kdyby do sebe v závěru vše tak dokonale nezapadalo.

Melodramatickou hodnotu prožitku určuje, nakolik je divák fanouškem vážné hudby a vyznávání lásky za doprovodu velkého oktávového skoku. Chesilská pláž bude pro většinu nekomfortním místem, přinejmenším pro ty z diváků, kteří si ještě pamatují ostych před partnerem. Zatímco Hollywood by vystavoval na pláži těla v plavkách, britské pobřeží je jen kamení, vítr a pár zadumaných lidí, které determinuje jejich výchova. Jakkoli je první polovina filmu prodchnutá hutnou atmosférou, utápí se nakonec ve vážnosti svého žánru.

Klíčová slova: recenze, Na Chesilské pláži