17.12.2017 22:51


Recenze: Může říct člověk ďáblovi ne?

Autor: Radka Konečná | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Pražské divadlo Hybernia uvedlo v listopadu loňského roku u příležitosti desátého výročí od jeho vzniku muzikál Mefisto. Příběh o pošetilosti člověka, který podlehne svodům ďábla a podepíše s ním smlouvu, je poměrně známým námětem a má mnoho zpracování, jak literární, tak i filmové. Diváci se mohou těšit například na Josefa Vojtka, známého z kapely Kabát, který hraje hlavní roli Fausta. 

Muzikál Mefisto - Faust

Muzikál Mefisto. Foto: Divadlo Hybernia

 

Muzikál Mefisto vypráví divákovi příběh, který se objevuje v mnoha pohádkách či hororových filmech. Člověk zatouží po něčem, co nemá, a podepíše proto smlouvu s ďáblem, jemuž za tento dobrý skutek přislíbí svou duši. Ačkoliv je děj i jméno hlavní postavy podobné s pověstí o Faustovi, nejedná se o stejný příběh.

Na začátku představení se sejde ďábel a hospodin. Ti uzavřou sázku, zda člověk, starý profesor jménem Faust, který celý svůj život zasvětil vědě, odolá svodům ďábla. Ten mu ale nabídne to nejcennější, mládí. Divák tak může pozorovat boj, odehrávající se uvnitř univerzitního profesora, zda přistoupit na ďáblovu nabídku a zažít velkou lásku a radosti mládí, anebo zůstat starý a obávat se smrti.

Hlavní postavy představují Josef Vojtek (Faust), Jan Kříž (Andreucio, neboli Faustovo mladší já) a Ivana Korolová (Markéta, dívka do které je Faust zamilovaný). Velký dojem na diváka mohou dělat pěvecká sóla, či duety hlavních postav, ke kterým se následně přidává i celý sbor. Ten krásně dokresluje celou atmosféru. Tón i radost, kterou herci do svého zpěvu herci dávají, divákovi způsobí místy až mrazení na zádech.

Velké plus celého představení je pro diváka dokonalá rovnováha mezi humorem, milostným příběhem a dramatem. Vzniká z toho tak příběh, který dokáže upoutat snad každého, od malého dítěte až po staršího člověka.

Největší dojem však na diváka udělá samotná postava Fausta a herecký výkon Vojtka. Ten bravurně zvládá jak postavu starého, vetchého a věčně zamračeného profesora, který sotva chodí a zároveň i roli čerta Mefista, jež mu propůjčí svou podobu. Tato přeměna je úžasně ztvárněna pomocí tance a kulis na pódiu. Divák je tak úplně vtažen do děje.  

Co ale ne každý návštěvník přestavení ocení, je konec. Po závěrečném vyvrcholení scény i samotného příběhu, při kterém se děj otočí úplně jiným směrem, následuje poslední scéna. Ta diváku nemusí do této atmosféry úplně pasovat. Odchází pak z divadla s pocitem a otázkou, čím si hlavní postava zasloužila takový konec? 

Klíčová slova: muzikál, Hybernia, Faust, Mefisto

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.