21.04.2019 22:14

Recenze: Moderní Marie volí život v lásce

Autor: Zuzana Hudcová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Divadelní apokryfní příběh představuje Marii jako emancipovanou, svobodnou ženu, která se musí rozhodnout, zda chce přivést do politického a mocenského světa plného krutostí a strachu syna Ježíše. Rýmovanou hru zpod pera dramatika Milana Uhdeho hraje Divadlo Husy na provázku od března. Divákům zprostředkovává kontroverzní interpretaci biblického příběhu s použitím neotřelých slovních spojeních a moderních prvků.

Marie stojí před volbou, zda chce přivést syna Ježíše do politického a mocenského světa plného krutostí a strachu. Foto: Divadlo Husy na provázku

Divadelní drama Mariinu volbu napsal Milan Uhde už před dvěma lety. Rýmovanou hru ve stylu starých barokních divadelních textů se chopil až režisér Juraj Nvota. Ve svém pojetí hry odkazuje nejen na evangelijní příběh, ale i na problémy dnešní společnosti. Zásadně se do inscenace promítá i hudba brněnského skladatele Miloše Štědroně, jenž dokázal zhudebnit lyrické texty Písně písní. Inscenace tak na diváka působí skoro jako muzikál. Chybí už jen tanec.

Diváci sledují dvouhodinový sen, ve němž se Marii zobrazí její osud, rozhodne-li se počít do krutého světa syna Ježíše. Před nelehkou volbu ji postaví sám archanděl Gabriel. Odvážnou Marii ztvárňuje herečka Simona Zmrzlá, jejíž procítěný zpěv ohromí nejednoho diváka. Výjimečná herečka ovšem obecenstvo nepřesvědčí svou řečí těla, kdy poněkud groteskně přehrává ve vypjatých scénách.

Králův ďábelský sluha ztělesněný Dominikem Telekym významně hýbá dějem. Našeptává králi Herodovi, že budoucí syn Marie představuje pro jeho trůn hrozbu. Teleky hraje zápornou postavu naprosto přesvědčivě a na brněnských prknech zcela exceluje. Dokonce při scéně, kdy se Josef s Marii a Ježíškem vrací z Egypta do Izraele, imituje současného prezidenta Zemana a vyzývá lid k obraně proti imigrantům. Hra se tedy dotýká nejen současné politické scény, ale přetrvávajícího strachu z migrantů.

Ježíše hraje Jan Mansfeld. Kromě této role ztvárňuje ještě osla a anděla. Sympatie publika si získá, jak za Ježíše bojujícího za lásku, ale i za stepujícího komického lichokopytníka.

Do moderního pojetí evangelijního příběhu zařadil autor i postavu metaře komentujícího dění na jevišti. Uklízeč ve žluté vestě znázorňuje obyčejného člověka, který se vypořádává s těžkostí doby. Metař sám sebe označuje za ubohou postavu. Někdy až netaktně reaguje na krutosti světa. Experimentální divadlo servíruje hru opravdu svérázně. Scéna metaře, v níž dělá reklamu na přípravek na čištění krve, tíhne až k absurdnímu dramatu.

Netradiční inscenace využívá moderních prvků. Dohoda Tří králů s Herodem a jeho ďábelským sluhou vyústí v tiskovou konferenci a strach z Ježíše je šířen na sociálních sítích. Samotný spasitel není ukřižován na kříži, ale na jednom dílu zátarasy.

Ježíš si v bílém rouchu potřísněném krví uvědomí, že jeho matka při něm vždycky stála a nezradila ho. Zlomená Marie brečí nad svým synem a prosí o jeho záchranu. Na scéně se zjeví archanděl Gabriel, který ukončuje snění a staví Marii před volbu, zda chce porodit syna a prožít tak život v lásce i smutku. Marie souhlasí a vyjevený sen se stává skutečností. Hra končí jako inscenovaná hostina. Při závěrečném aplausu herci zvou publikum na jednohubky a víno.

Příběh pojednává o svobodné, moderní a odvážné Marii, která přes veškeré slzy a útrapy přinese do světa naději. Názorově bohaté drama však každého diváka nepotěší. Na své si přijdou spíše příznivci experimentální divadelní scény, jež zaujme právě neotřelá modernita.

Klíčová slova: Mariina volba, Divadlo Husy na provázku, láska, Ježíš, rým