14.11.2019 22:01

Recenze: Le Mans 66 si jede pro označení jednoho z nejlepších filmů tohoto roku

Autor: Jiří Kašpárek | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Režisér James Mangold, který stojí například za Walk the Line a Loganem: Wolverine, se po dvou letech vrací s novým filmem. Snímek se v originále jmenuje Ford v Ferrari, český distributor ho chtěl původně uvést pod jménem Na plný plyn. Po stížnostech fanouškům ho však přejmenoval na Le Mans 66. Právě tento název film vystihuje nejlépe, protože o konkurenci dvou automobilek jde až ve druhé řadě a snímek se nikam zbytečně nežene. Hlavní slovo si totiž bere stejnojmenný závod.

Film Le Mans 66 vstupuje do kin. Autor: Jiří Kašpárek

Děj filmu vychází ze skutečných událostí. Ferrari v šedesátých letech sbíralo jedno vítězství za druhým v prestižních čtyřiadvacetihodinových závodech v Le Mans. Tehdy se pokusil italskou automobilku odkoupit Henry Ford II (Tracy Letts). Poté, co byl italskými majiteli hrubě odmítnut, se rozhodl slavný závod vyhrát se svou automobilkou Ford. Povolal tedy Carrola Shelbyho (Matt Damon), člověka nejpovolanějšího, protože Le Mans kdysi vyhrál. Ten však na obtížný úkol nestačí sám a požádá o pomoc Kena Milese (Christian Bale), geniálního mechanika, ale tvrdohlavého jezdce.

Film se v mnohém podobá samotnému závodu. Je nadprůměrně dlouhý (152 min) a nikam nechvátá. To je však jeho výhoda. Může si dovolit nic neuspěchat a pokusit se vytěžit to nejlepší z každé minuty. A daří se mu v tom. Dává si záležet na prokreslení hlavních postav, které nemají jen pozitivní vlastnosti. Do toho se po celou dobu filmem line několik menších motivů, které v závěru vyvrcholí a předvedou vrstevnatost díla.

Obrovskou předností filmu je kamera. Ta kolem aut krouží a snímá je stejně láskyplně, jako je vnímá Carrol s Kenem. O něco slabší je hudba, která nepřichází s výraznějším motivem ani s dobovými písněmi. Pouze podkresluje jednotlivé scény. O potěchu sluchu se však postarají zvuky sešlápnutí plynu, brždění a motoru aut. Christian Bale předvedl další fyzickou proměnu a také Matt Damon si připisuje další kvalitní roli. Zmínku si zaslouží i Tracy Letts coby Henry Ford II, protože i na malém prostoru vnukl život odměřenému miliardáři.

Le Mans 66 by se dalo vytknout, že není příliš odvážný a příliš se neodlišuje od podobně kvalitních snímků jako nedávní Rivalové. Přesto by bylo lepší si o událostech předem nic nezjišťovat, protože v závěru příběh vytáhne pár překvapení. Neměl by být zklamaný nikdo, kdo chce strávit příjemný čas v kině. Pro milovníky aut, závodu i filmařiny samotné je pak snímek prakticky povinností.

Klíčová slova: film, recenze, Le Mans 66, auta, závody