20.10.2018 20:02

Recenze: Lady Gaga ve filmu Zrodila se hvězda odhalila svůj herecký talent

Autor: Klára Zajíčková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Debutový režisérský snímek Bradleyho Coopera Zrodila se hvězda rozhodně stojí za to vidět. Je jedno jestli Lady Gagu milujete, nebo nesnášíte, co se jí nedá upřít je úžasný hlas. Herecky ve své první velké roli nezůstala pozadu za Bradleym Cooperem, který ztvárnil hlavní roli zpěváka Jacka Maina.

Autor: Worner Bros. Pictures

Romantické drama Zrodila se hvězda je již třetí remake filmu z roku 1937. Hlavní dějová linka i po letech zůstala nezměněná. Charaktery hlavních postav se během let měnily společně s dobou. Prapůvodně šlo ve filmu z roku 1937 o zrod filmové  hvězdy a filmový průmysl. V ostatních verzích se místo hvězdy filmového plátna zrodí hvězda zpěvácká, jedná se tak svým způsobem o muzikály. Nejnovější verze si je nejpodobnější se snímkem s Barbarou Streisand a Krissem Kristoffersonem.

Scénáře všech verzí vychází z podobného principu. Zpěvačce Esther se navzdory jejímu talentu nedaří prorazit. Vše se rázem změní, když jí v baru uslyší zpívat známá hudební hvězda Norman. Norman pomůže Esther prorazit showbyznysem. Esther se díky němu stává slavnou. Zároveň se mezi nimi rodí velká romantická láska. Normanova závislost na alkoholu, ovšem ruinuje jeho vlastní kariéru i vztah. Esther časem jeho hvězdu zastíní a to Norman neunese.

Scénáristé Eric Roth, Will Fetters a Bradley Cooper, se původního scénáře s úpravami drželi. Postavy ale dostaly nová jména. Esther, kterou ztvárňuje Lady Gaga, je nyní Ally. Norman, kterého hraje Bradley Cooper, se jmenuje Jack Main. Kromě změny jmen je scénář přizpůsobený dnešnímu divákovi. Postava Jacka není tak plochá jako v ostatních verzích, ale dovídáme se o něm i něco osobního, což umožňuje větší pochopení jeho chování a jeho vnitřní démoni tak rázem nabývají jasnějších obrysů. Postava Ally transformovaná do dnešní doby je uvěřitelná a laskavá. Zároveň poukazuje na vzhledové nároky světa showbyznysu, kdy ani zlato v hrdle není zaručenou vstupenkou na pódia, pokud navíc nemáte tu správnou tvář. Snímek vykresluje jak se postupně Ally kvůli požadavkům manažera mění v popovou hvězdu, změní image a své hudební ideály, s čímž se Jack těžko vyrovnává.

Všechny písně, které ve snímku zazní na pódiu, jsou na přání Lady Gaga zpívané živě, což ukazuje ohromný talent obou hlavních protagonistů. Lady Gaga je jako Ally nejvíce uvěřitelná v prví půli filmu, kdy si s Jackem poprvé zazpívají společně na velkém pódiu duet Shallow, který je pro snímek ústřední. Mezi dvojicí to jiskří i během zpěvu a emoce během jednotlivých koncertů tak působí opravdově. Poté co Ally zpívá více a velké pódium jí začíná být vlastní, začnou být vidět specifické pohyby a výrazy typické pro Lady Gaga, záleží tak na divákovi, jestli nebude Ally spíše vnímat jako Lady Gagu. Druhá půle filmu ubírá na tempu a soustředí se více na Jacka a jeho vnitřní boje, podívaná se tak stává tíživější.

Oproti své předchozí verzi nabral snímek větší tempo a těžké chvíle jsou odlehčeny humorem. Herecky Bradley Cooper předčí Krisse Kristoffersona, nerozčiluje vás tolik jako nekontrolovatelný floutek a je divácky sympatičtější. Ženy v obou případech představují hvězdy své doby, vzhledově jsou si podobné svou netypickostí, ale zpěvácky a výrazově jsou odlišné. V tomto případě je Barbara Streisand mnohem jemnější, oproti výrazné a zpěvácky důraznější Lady Gaga. Dnešní optikou je snímek Zrodila se hvězda poutavá pohádka pro dospělé, hudebně brilantně zpracovaná a dojemná podívaná. Hlasy kritiků o tom, že by Lady Gaga za roli Ally mohla získat Oscara, je třeba brát vážně.

Klíčová slova: Lady Gaga, Bradley Cooper, Zrodila se hvězda, film, recenze, kultura, hudba

• Popis: Zrodila se hvězda (2018)
    Autor: Warner Bros. Pictures