14.11.2017 19:35

Recenze: Krásně vypadající Vraždu v Orient expresu podkopává nevýraznost Hercula Poirota

Autor: Nikola Pavlasová | Kurz: Stisk | Kategorie: Kultura

Nové zpracování jednoho z nejznámějších případů Hercula Poirota by se dalo označit jako módní přehlídka plná hollywoodských hvězd. Film Vražda v Orient expresu režíroval shakespearovský nadšenec Kenneth Branagh, který si zahrál i postavu samotného belgického detektiva. Ve vedlejších rolích se v krásných kostýmech vystřídali herci a herečky světového formátu. Krásnou kinematografii však podráží příliš divadelní pojetí Poirota.

Autor: 20th Century Fox

Vražda v Orient expresu z pera královny detektivky Agathy Christie je jedním z nejznámějších detektivních příběhů vůbec. Filmového zpracování se dočkal hned několikrát. Za nejnovějším počinem stojí shakespearovský herec Kenneth Branagh. Kromě režie na sebe vzal i úkol ztvárnit postavu samotného belgického detektiva. Možná právě kvůli Branaghově divadelním sklonům působí Poirot poněkud nudně, jeho filozofování nemá žádný přesah a detektivova závěrečná konfrontace s vlastním černobílým viděním světa není dostatečně intenzivní. Právě pojetí hlavní postavy je asi nejslabším článkem snímku.

Ve vedlejších rolí se totiž představila řada známých hollywoodských herců, kteří Branagha téměř v každé scéně znatelně přehrávají. A to i navzdory tomu, že ne každý z nich dostal tolik času, aby mohl příběh a motivy své postavy plně rozvinou. Některá jména slouží spíš jen jako tahák na plakáty. Z postav, které si divák užije více za zmínku stojí Caroline Hubbartová (Michelle Pfefferová), zločinec a oběť vraždy Ratchett (Johnny Depp) nebo princezna Dragomirovová (Judi Denchová). Přehlídku hvězd doplňují třeba Penélope Cruzová, Daisy Ridleyová, Willem Dafoe, Olivia Colmanová, Sergej Polunin nebo Leslie Odom Jr.

Největší předností filmu je bezesporu jeho vizuální stránka. Nádhernou kinematografii si divák užije zejména v úvodu filmu. Scény z Jeruzalému srší atmosférou, stejně tak údolí, kterými vlak projíždí. Pro dnešní dobu jsou dlouhé kamerové záběry na interiér vlaku skrz okno už netypické. V Branaghově filmu ale fungují velmi dobře. Vydařenou podívanou podtrhují krásné dobové kostýmy.

Kdo četl původní příběh, neodejde z kina překvapený. Scénář Michaela Greena se věrně drží knižní předlohy. Nejvýraznějším rozdílem jsou momenty, kde Poirot cestující vyžene z vlaku ven nebo krátká honička Poirota s MacQueenem (Josh Gad). Závěrečné rozuzlení a odhalení pachatele vizuálně připomíná da Vinciho Poslední večeři.

Co by filmu prospělo, je výraznější a zapamatovatelnější hudba. Divák samozřejmě nečeká, že mu snímek nabídne ikonickou znělku, které jsou typické pro populární nadčasové megahity jako Harry Potter nebo Star Wars, ale snadno identifikovatelná melodie, která by detektivku podkresovala, chybí a je to znát.

Ačkoli je Poirotův knír málem delší než filmové plátno, film nesklouzává k parodii ani zbytečným nebo nevkusným pokusům o vtip. Pro milovníky detektivek je snímek příjemnou podívanou.

Klíčová slova: recenze, detektivka, film, vražda v orient expresu