23.11.2018 23:53

Recenze: Královna žije, ať žije Královna!

Autor: David Studnický | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Na světě se najde pouze hrstka lidí, kteří by neznali kapelu Queen a jejího zpěváka Freddieho Mercuryho. V kinech se v posledních týdnech objevuje film Bohemian Rhapsody režiséra Bryana Singera, který ukazuje nejen počátky a vzestup kapely, ale především mapuje životní dráhu výstředního frontmana. A nutno říci, že se jedná o famózní podívanou.

Autor: 20th Century Fox

V hlavní roli se představuje Rami Malek, kterého dívčí publikum může znát ze série Stmívání. Hned na úvod je třeba podotknout, že mu role Freddieho až nebesky sedla. Na plátně jsou jeho pohyby, gesta a mimika tak věrohodné, že jsem se občas setkal s problémem, kdy jsem nebyl schopen rozeznat Maleka od Mercuryho. Stejně skvostné je i zbývající herecké obsazení. Gwilym Lee, Ben Hardy a Joseph Mazzelo jako členové Queenů jsou věrnými kopiemi svých předloh. Obzvláště podoba Leeho, představitele kytaristy Briana Maye, je až podezřele podobná.

Co se týče hudební stránky, nelze snímku nic vytknout. Hudba Queenů je tak ikonická a kultovní, že již při prvních tónech divák zažívá nostalgicky známý pocit. Všechny skladby ve filmu jsou kombinací Malekova zpěvu, originálních nahrávek kapely a hlasu Marca Martela, který je obecně považován za totožný s hlasem Freddieho. Napříč filmem zazní většina velkých hitů a některé scény ukážou i průběh samotné tvorby.

Český oficiální promo plakát filmu Bohemian Rhapsody. Foto: Kinobox

Snímek časově pokrývá období šestnácti let. Příběh tak mapuje připojení Freddieho ke kytaristovi Brianu Mayovi a bubeníku Rogeru Taylorovi v kapele Smile, kterou následně společně s baskytaristou Johnem Deaconem transformují do uskupení známého jako Queen. Společně vybudují legendární kapelu s milióny fanoušky po celém světě. Snímek se jmenuje podle šestiminutového nejznámějšího hitu Bohemian Rhapsody, který Mercury napsal sám. Název tak jakoby předznamenává zaměření filmu, ve většině se věnuje životu zpěváka samotného – jeho vzestupům, pádům a osobním démonům.

Zde však tkví hlavní nedostatek. Freddieho život je obestřen četnými problémy, jako jsou konflikty s managementem a záliby v alkoholu a drogách. Tato témata jsou však ve filmu řešená jen částečně. Zpěvákově sexualitě a osobnímu životu se dostává velkého prostoru, ale nestačí to. Homosexuální orientace Mercuryho charakterizuje, a ačkoliv ji film nepopírá, nikdy nezajde do podrobností. Snímek si některé historické události a postavy upravuje podle své potřeby, což mu ovšem nijak neškodí, a naopak to podporuje celkovou dynamiku děje.

Bohemian Rhapsody mapuje život Freddieho Mercuryho. Foto: Oficiální trailer 20th Century Fox

Bohemian Rhapsody je krásným kinematografickým zážitkem. Ať už jste či nejste fanouškem Queenů, postava Freddieho Mercuryho a jeho životní příběh je natolik zajímavý, že vás na dvě hodiny připoutá do sedadla a nepustí. Skvělé výkony a obsazení herců, kteří vizuálně odpovídají svým předlohám, kultovní hudební podklad a plynulá dynamika příběhu skládají famózní zážitek. Nebudu přehánět, řeknu-li, že Rami Malek má za svého Freddieho velkou šanci získat Oscara. A byl by naprosto zasloužený.

Závěrem je třeba varovat. Hudba Queenů je tak nakažlivá, že vedlejšími příznaky shlédnutí filmu je nutkavá potřeba poslouchat jejich písně i po odchodu z kina.

Klíčová slova: bohemian rhapsody, queen, freddie mercury, recenze, film, kino