03.10.2019 15:53

Recenze: Joaquin Phoeninx v roli psychopatického antihrdiny Jokera mění zvyklosti komiksových filmů. A jde mu to

Autor: Filip Brychta | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Vítězný snímek Benátského filmového festivalu Joker dorazil do tuzemských kin. V hlavní roli září Joaquin Phoenix. Režisér Todd Phillips vybudoval drama, které dává novou tvář komiksovým filmům od DC Comics. Film ukazuje vzestup antihrdiny na největší vrchol zla i jeho propad do vlastní negativní mysli. Joker potěší komiksové fanoušky i diváky komiksy zcela nedotčené.

Oficiální fotografie z filmu Joker

Film se věnuje zrodu záporáka Jokera. Je drsný, špinavý, depresivní a nepřístupný mladistvým. Studio Warner Bros. vsadilo na úplně jiné pojetí komiksového světa, které zrežíroval Todd Phillips, tvůrce spíše komediálních kousků. Už od samého počátku na sebe strhává pozornost herec v hlavní roli Joaquin Phoenix. Při představování hlavní postavy Phoenix zapojuje každou část těla i každý kousek obličeje. Nemluvě o tom, že kvůli roli výrazně zhubnul. Sázka na psychologické drama jednoho muže, který ztratí víru pro lidskost a společnost, se vyplatila.

Arthur Fleck žije sám se svou matkou. Dělá podřadná zaměstnání a snaží se prorazit jako stand-up komik, má silné psychické problémy, bere léky a trpí nemocí, jenž mu způsobuje nekontrolovatelné záchvaty smíchu a také problémy s lidmi v okolí. To v kombinaci s Gotham City, kde se děj odehrává, města topícího se v odpadcích, zamořeným krysami a plného sociálního napětí a nespravedlnosti, plní Arthurův pohár trpělivosti. To, jak pohár přeteče, je hlavní náplní. V roli televizního baviče účinkuje Robert de Niro, který je nakonec poslední kapkou pro Arthura. Ten v de Nirovi vidí svůj idol, ale nakonec jej jako všichni zklame. Toto zklamání přednese v živém televizním vysílání, kam si jej pozve právě de Niro. Jokerův přednes graduje a vrcholí vraždou milovaného komika.

Joker je film, který funguje přesně, tak jak má. Psychologický obraz muže, na kterého společnost zanevřela, je zpracovaný výborně. Anarchie a společnost utržená ze řetězu, která si zvolila Jokera jako symbol, je až mrazivě uplatnitelná na reálný svět. Bohužel odkazy na komiksový původ filmu ubírají. Provázání s rodinou Waynů působí spíše nuceně. Film také divákům vše vysvětlí a nenechá je moc tápat. Pokud by tvůrci vynechali například část, kde je ukázáno, že románek se sousedkou probíhal pouze v Arthurově hlavě, nechali by tak místo pro polemiku ze strany diváka. To by mohlo být ve spojení s myslí psychicky nemocného Arthura velmi zajímavé.

Nakonec je divákům popsán i příběh mládí Arthura, který dokreslí klasický obraz sériového vraha. Jako malý byl týrán a zanedbáván svou adoptivní matkou. Navíc o své adopci se dozvídá také až v průběhu děje. Hlavní hrdina ucítí vždy trošku naděje na lepší život, ale tato jiskra je ihned uhašena, například ranou do nosu od Thomase Wayna, o kterém si myslí, že je jeho otec. Nakonec již jako Joker dospěje k tomu, že potěšení mu působí násilí páchané na druhých. To se dozví ve skvělé scéně v metru. Ta totiž ukazuje přítomnost ohrožení všedního dne, které se může týkat nás všech.

Joker nedisponuje žádnými superschopnostmi a ve filmu nejsou extra bojové scény ve stylu Avengers. To poskytuje celému příběhu nádech reality. Vidíme tedy hlavně psychologický obraz neúspěšného člověka. Zajímavé je i to, že s Jokerem může divák soucítit, jelikož je po většinu času obětí on. Celý film je čekáním na jeho objevení pravého já a jakmile se tak stane, je divák uspokojen.

Todd Phillips a Scott Silver scénářem budují napětí a očekávání konečného lusknutí prsty. To přijde v televizní show, kde je již Arthur představen jako Joker. Skvělá je i hudba podtrhující scény a stejně tak budující napětí. Je od Hildur Guðnadóttir, která hudbu složila i pro minisérii Černobyl. I písničky jiných interpretů, které jsou použity, sedí skvěle. A když si Joker zpívá píseň Smile od Jimmyho Duranteho, jde mráz po zádech.

V Jokerovi dominuje Joaquin Phoenix. Na jeho hvězdném výkonu snímek stojí. A on to zvládá bravurně. Obrazy podtrhující jeho herectví jsou taktéž vydařené. Škoda zbytečného snažení tvůrců potěšit komiksové nadšence. Joker nastavil novou laťku filmů založených na komiksech a buduje novou tvář DC. Diváky unavené Marvelovskými filmy Joker potěší. Uvidíme, jak na úspěch filmu naváže další antihrdinský film Birds of Prey o Harley Quinn. Pokud bude spíše ve stopách Sebevražedného oddílu, zůstane Joker hezkou výjimkou v komiksové tvorbě.

Joker promítající se v sále jedna

Klíčová slova: kultura, recenze, film, Joker