04.04.2020 17:16

Recenze: Je Vykoupení z věznice Shawshank opravdu nejlepší film všech dob? Spíše ano

Autor: Radek Preis | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Film Franka Darabonta Vykoupení z věznice Shawshank z roku 1994 se může pyšnit tím, že jde o nejlépe hodnocený film na ČSFD (Česko-Slovenská filmová databáze, pozn. red.) i IMDb (Internet Movie Database, pozn. red.). O tom, jak moc je toto prvenství zasloužené se diváci mohou přesvědčit už dnes večer v televizi.

Vykoupení z věznice Shawshank. Zdroj: Castle Rock Entertainment

Andy Dufresne (Tim Robbins) je odsouzen k doživotí za vraždu své manželky a jejího milence. Na první pohled plachý Andy je umístěn do vězení v Shawshanku, kde svou povahou vybočuje z řad ostatních vězňů. Ti jej časem přestanou vnímat jako nenápadného otloukánka a inteligentní Andy si ve vězení pomalu nachází přátele. Současně je nucen svádět boj s tyranskými spoluvězni a spolu s ostatními čelí i nekalým praktikám vedení věznice včetně bezohledných dozorců. Příběh vypráví postava doživotně odsouzeného Reda (Morgan Freeman), který se brzy stane Andyho nejlepším přítelem. Odmítají trávit každý den až do konce svých životů stejně a chtějí se vyhnout vězeňské rutině. Spatří ještě někdy světlo světa i z druhé strany ostnatého drátu?

Frank Darabont napsal scénář k filmu za osm týdnů. Předlohou se mu stala povídka Stephena Kinga Rita Hayworthová a vykoupení z věznice Shawshank. Jednalo se o jeho první velký film, kterým na sebe Darabont mohl upozornit nejen jako scénárista, ale i jako režisér. Nebylo tedy lepší volby než sáhnout po Kingově předloze, což se mu vyplatilo i o pět let později s filmem Zelená míle.

První polovina filmu je řemeslně solidně zpracovaná. Ukazuje divákovi, že vězni mají i své světlé stránky. Mnozí z odsouzených jsou nevinní nebo to o sobě alespoň tvrdí. Nemilosrdní bachaři vyžívající se v ponižování a ředitel věznice, který by šel i přes mrtvoly – právě ti jsou tady považováni za skutečné padouchy. Ale je to až druhá polovina filmu, která je skutečným filmovým koncertem. Což ovšem neznamená, že by scénář první poloviny nějak pokulhával.

Tim Robbins i Morgan Freeman jsou ve svých rolích skvělí. Zbylé osazenstvo filmu jim však zdatně sekunduje. Freeman navíc celý film doprovází svým sametovým hlasem i jako vypravěč, což je úloha, která je pro něj jako stvořená. I přes pomalejší pasáže film nemá hluchá místa a diváka dokáže udržet v napětí.

Film získal sedm nominací na Oscara, neproměnil však ani jednu. I diváci jej při uvedení do kin mírně přehlíželi. Svůj podíl na tom nesou dnes již kultovní snímky Forrest Gump a Pulp Fiction. Všechny tři filmy byly uvedeny do kin ve stejném roce a Darabontova sonda do vězeňské duše z tohoto klání odešla jako poražený. Následně si však filmu začali diváci více všímat a dnes je z něj nejlépe divácky hodnocený film všech dob. Oprávněně? Těžko říct, hodnocení filmů je příliš subjektivní záležitostí. Označení jeden z nejlepších však Shawshanku upřít nelze.