14.03.2016 21:06

Recenze: Jaromír 99 Nechte mě tady!

Autor: Michaela Černá | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Nechtě mě tu! Vzkazuje Jaromír Švejdík alias Jaromír 99. Touto parafrází věty ze starých partyzánských filmů vyjadřuje skutečnost, že našel svůj styl, u kterého chce zůstat. Ještě aby ne. Vždyť právě díky němu se zapsal do povědomí uměleckých nadšenců i širší veřejnosti, která ho zná především díky snímku Alois Nebel. Součástí výstavy jsou i další jeho díla, která získala uznání nejen v Česku, ale také ve světě.

Obal brožury k výstavě Jaromír 99 Nechtě mě tady! Foto: Michaela Černá.

Výstava je rozdělena do čtyř částí. Každá se nachází v jiné místnosti a svým pojetím se něčím odlišuje. Spojuje je specifický rukopis Jaromíra Švejdíka. První blok tvoří velké portréty autorových přátel či známých a jednoduché obrazy siluet. Druhý je věnovaný dílu Zámek. V dalším je komiksová, kde je ukázka z nového díla o Emilu Zátopkovi a několik dílů Dawson city. Poslední patří Aloisi Neblovi, její součástí je i promítací místnost.

Expozice je laděna do černobílých barev a podtrhuje tak jednoduchost autorových děl. Jedinou výjimkou tvoří místnost s komiksy. Zde Jaromír Švejdík pracoval také s červenou a zelenou, díky kterým obrazy i celý blok působí veseleji. V této části se nachází také stupně vítězů a medaile, se kterými se návštěvníci mohou vyfotit. Pro ty, které nebaví pouhé sledování obrazů je tu připravena stěna, kam může kdokoliv přispět svým obrázkem, a komiksy s prázdnými bublinami. Pokud chcete změřit své kreativní síly s Jaromírem 99, máte prostor.

Nejzajímavější část je pravděpodobně pokoj Aloise Nebla, kde má své křeslo, lampičku a stolek s rozházenými jízdními řády. Pokoj vytapetovaný malými čtvercovými obrazy a zvuky z filmu, který se promítá ve vedlejší místnosti, dodává poslednímu bloku jedinečnou atmosféru. Pokud máte čas a štěstí, že přijdete zrovna na začátek, můžete mít navíc také kinematografický zážitek.

Opomenout by se neměl ani blok věnovaný dílu Zámek, inspirovaný románem Franze Kafky, za který byl Jaromír Švejdík nominován na prestižní cenu Willa Eisnera. Stěny vymalované na černo dodávají na depresivitě celého příběhu a podtrhují tak atmosféru jednotlivých obrazů.

Jaromíra 99 znají lidé především díky filmu Aloise Nebla, na němž spolupracoval s Jaroslavem Rudišem, za který získali nominaci na Oskara. Ne každý ale ví, že byl nominovaný i na jednu z prestižních světových cen a je autorem mnoha obrazů a komiksů. Právě tato výstava propojuje jednotlivá výtvarná odvětví, kterým se umělec věnuje.

Výstava v brněnském Domě pánů z Kunštátu je k vidění do 19. března tohoto roku. Otevřeno je každý den kromě pondělí a to od desíti do osmnácti hodin. Pokud vás alespoň trochu zajímá výtvarné umění, zajděte se na výstavu podívat.

Výstava je rozdělena do čtyř částí. Každá se nachází v jiné místnosti a svým pojetím se trochu liší. První blok tvoří velké portréty autorových přátel či známých a jednoduché obrazy siluet. Druhý je věnovaný dílu Zámek. V dalším je komiksová, kde je ukázka z nového díla o Emilu Zátopkovi a několik dílů Dawson city. Poslední patří Aloisi Neblovi, její součástí je i promítací místnost.

Expozice je laděna do černobílých barev, stejně jako umělcovi díla. Jedinou výjimkou tvoří místnost s komiksy. Zde Jaromír Švejdík pracoval také s červenou a zelenou, díky kterým obrazy působí veseleji. V této části se kromě komiksů nachází stupně vítězů a medaile, se kterými se návštěvníci mohou vyfotit. Pro ty, které nebaví pouhé sledování obrazů je tu připravena stěna, kam může kdokoliv něco nakreslit a komiksy s prázdnými bublinami. Pokud chcete změřit své kreativní síly a Jaromírem, máte prostor.

Nejzajímavější část je pravděpodobně pokoj Aloise Nebla, kde má své křeslo, lampičku a stolek plný jízdních řádů. Pokoj vytapetovaný malými čtvercovými obrazy a zvuky z filmu, který se promítá ve vedlejší místnosti, dodává poslednímu bloku jedinečnou atmosféru. Pokud máte čas a štěstí, že přijdete zrovna na začátek, můžete mít navíc také kinematografický zážitek.

Opomenout by se neměl ani blok věnovaný dílu Zámek inspirovaný románem Franze Kafky, za který byl Jaromír Švejdík nominován na prestižní cenu Willa Eisnera. Stěny vymalované na černo dodávají na depresivitě celého příběhu.

Klíčová slova: Jaromír 99, výstava, recenze