13.03.2018 16:01

Recenze: Jak to vypadá, když se žertuje o něčem, co není k smíchu aneb Historky z Hitlerovic kuchyně

Autor: Eliška Hypšmanová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

V šesti obrazech nahlédnou diváci brněnského HaDivadla do soukromého života Adolfa Hitlera a jeho ženy Evy Braunové, divadlo svým návštěvníkům nabízí groteskní příběh z Hitlerova života. Dlouhodobě oblíbená inscenace Arnošta Goldflama diváky zaručeně rozesměje.

Adolf Hitler (Petr Jeništa) a Eva Braunová (Táňa Malíková). Foto: Eliška HypšmanováDiváci mají možnost nahlédnout do života velkého Vůdce, v němž se odehrávají naprosto běžné věci jako v životech každého člověka. Arnošt Goldflam na jevišti brněnského HaDivadla uvádí humorné představení o významných osobách Třetí říše a dělá si z nich legraci. Brilantní roli Hitlera ztvárňuje Petr Jeništa. Táňa Malíková hraje neméně povedenou roli Evy Braunové, ženy, jež s respektem podporuje svého Vůdce a během představení se mění v domácí puťku, jejíž jediným snem je jet na výlet.

Hra začíná náhodným setkáním dvou klíčových postav 20. století – Stalina a Hitlera. A kde jinde se potkají než na brněnském nádraží? Hitler, coby uchazeč o studium ve Vídni a Stalin, mladý revolucionář, spolu probírají budoucnost Evropy. A pak se oba rozejdou vlastní cestou. Ale možná se ještě někdy setkají. Až budou velkými a silnými vůdci svých národů.

A co můžeme vidět u Hitlera v kuchyni? Třeba velkého Vůdce, promenádujícího se v bačkorách, pochutnávajícího si na bábovce, kterou ale neupekla jeho žena, ale pekaři z SS. A Adolfovu družku Evu, snažící se připravovat lívance, prosící Adolfa, aby ji vzal na výlet „třeba do Paříže, když je teď naše.“

Koncem války se Hitler přesune z kuchyně do bunkru. A od své družky ke Goebbelsemovi, Göringemovi a Himmleremovi. Společně si hrají na válku. A jak to celé dopadne? Otráví Hitler své přátele? Nebo je jmenuje svými nástupci? Sepíše knihu vtipů? Nebo nakonec sám spáchá sebevraždu?

V představení, které je plné dvojsmyslů a narážek předvede brilantně roli Hitlera Petr Jeništa, po boku mu stojí Táňa Malíková, coby Hitlerova družka Eva. V roli Heinricha Himmlera exceluje Jiří Hájek. Inscenace bývá dlouhodobě vyprodaná. HaDivadlo uvádí hru již od roku 2007. Představení dokazuje, že žertovat se dá i o zdánlivě nehumorných tématech, jakým je druhá světová válka.