12.12.2017 15:12

Recenze: Jacqueline Wilsonová opět pomáhá nahlédnout do dětského světa fantazie

Autor: Zuzana Kašparová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Jacqueline Wilsonová napsala přes sto knih určených pro děti a dospívající. Nebojí se ve svých románech psát o opuštěných dětech, problematických rodinách či dokonce o smrti. Prvek, který však nechybí v žádné z jejích knih, je okénko do spletitého světa fantazie ukrytého v mysli dětí. Autorčin nejnovější román Družička k pronájmu je toho důkazem.

Wilsonová dokáže barvitě popsat dětský svět fantazie.

Britská spisovatelka knih pro děti Jacqueline Wilsonová ani tentokrát nevyjela ze svých zajetých kolejí. Většina jejích předešlých knih je plná rozvodů či nefunkčních rodin, výjimkou není ani nejnovější Družička k pronájmu. Hrdinkou příběhu je devítiletá Tilly, která vyrůstá bez matky.

Autorce se opět podařilo prolomit předsudky vůči dětské literatuře. V jejím případě neplatí, že literatura pro malé čtenáře je primitivní, povrchní nebo postrádá hlubší význam. Družička k pronájmu je totiž napěchovaná řádky, při kterých i dospělému člověku běží mráz po zádech. Tilly vychovává pouze otec, protože od nich matka odešla, a tak je svítivě růžová kniha plná i méně růžových momentů. Čtenář navíc nakoukne do změti myšlenek dítěte, které se snaží vyznat v chování dospělých.

Hlavní linie příběhu o Tillyině rodinné situaci je zhruba po třetí kapitole velmi předvídatelná. Doplňuje ji však další nápaditá rovina, ve které si začnou Tilly na základě jejího inzerátu pronajímat svatebčané jako družičku. Wilsonová ale možná až příliš okatě tlačí na rozmanitost párů, takže se Tilly dostane na svatby gayů, staříků i nafoukaných zbohatlíků. I přes naivistickou notu však poskytl družičkovský příběh prostor pro lepší poznání hlavní hrdinky a jejího táty.

Příšery, vysněné svatby, pestrobarevné šaty či létající princezny. Ostatně jako všechny předešlé spisovatelčiny knihy, tak i tato je protkaná dětskou fantazií. Detailní líčení Tillyiny bujné představivosti mnohdy ovlivněné tím, co prožívá a skrývá před ostatními, se tak rychle stává nejsilnější stránkou románu. Bohatý vnitřní svět hlavní hrdinky tvaruje a rozvíjí i její nejlepší kamarádka Matty, na jejíž zajímavou povahu v knize nezbyl čas. Přes slibný začátek tak Matty bohužel zůstává pouhým nástrojem k posouvání děje. Autorka navíc, jak je jejím zvykem, důrazně prosazuje svazující ideologii jen jedné nejlepší kamarádky na celý život. Kamarádství Tilly a Matty tak působí trochu nerealisticky.

Jacqueline Wilsonová čtenářům již po několikáté umožnila ponořit se tentokrát opravdu hluboko do dětského vnímání světa. Kniha zdánlivě zabalená v cukrátkách sice nedovoluje dobře  poznat žádnou z postav kromě Tilly, ale to se románu určenému pro děti od devíti do jedenácti let dá snadno odpustit. Neubírá to navíc na lehkosti, s jakou plynou řádky plné křehkých a vynalézavých poznatků malé hrdinky, z nichž většina zůstane dospělým postavám po celou dobu zatajena. A proč taky ne.