04.05.2020 19:42

Recenze: Hollywood odkrývá pozlátko poválečného filmového průmyslu

Autor: Radek Preis | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

V poválečném Hollywoodu se mohou mladí umělci přetrhnout, aby uspěli. Zlatý věk filmu však zdaleka nepřeje všem, jak by se na první pohled mohlo zdát. Aby si splnili svůj životní sen, jsou mladí herci, režiséři i scénáristé ochotni obětovat cokoliv, dokonce i kus sebe. A seriál Hollywood se nebojí ukázat, kolik špíny se za pozlátkem skrývá.

Hollywood. Zdroj: Netflix

Ryan Murphy patří mezi nejúspěšnější seriálové tvůrce současnosti. Na svém kontě má úspěšné seriály Plastická chirurgie s.r.o., Glee nebo American Horror Story. Nebojí se kontroverzí, tabu témat ani sexuálně explicitních či násilných scén. Měl tedy někdo poodhalit nekalé praktiky v zdánlivě dokonalém Hollywoodu čtyřicátých let, zdá se být Murphy ideálním kandidátem. Jeho rukopis je u seriálu čitelný, zároveň však zbytečně netlačí na pilu, a i přes své temné stránky Hollywood na diváka přenáší kouzelnou atmosféru.

Děj kombinuje linky vícero postav. Nejprve sledujeme mladého Jacka (David Corenswet), který i přes každodenní snahu není schopen sehnat coby herec práci. Přijímá tedy místo v autoservisu, kde však kromě oprav aut poskytuje svým zákaznicím nadstandartní služby a přes postel se dostane k vytoužené roli ve filmu. Konečně tedy může finančně zabezpečit svou těhotnou manželku. Pak je tady talentovaná a krásná Camille (Laura Harrier). Ta se také snaží prosadit jako herečka. A neměla by s tím problém, nebýt její barvy pleti. Místo hlavních rolí tak dostává podřadné role pitvořících se služebných. Při sledování si divák uvědomí, že v dnešní době by se tohle jen těžko stalo. Jenže ve čtyřicátých letech předurčilo úspěch filmu, jakou barvu kůže má jeho scénárista. Hollywood s nadsázkou vyobrazuje až absurdní situace, například když nejlepší herečka na konkurzu nedostane hlavní roli jen proto, že je Asiatka.

V dnešní době je zvykem klást až přílišný důraz na odlišné sexuální orientace či etnika postav v seriálové tvorbě. Hollywood však menšin využívá k tomu, aby divákovi přiblížil, že zdánlivě dokonalá doba filmu nebyla dokonalá pro každého. I v tomto ohledu konzervativnější divák by si k seriálu tedy našel cestu. Styl Ryana Murphyho je poměrně atypický, a nemusí tak vyhovovat každému. Mohl by ale jít ještě víc na dřeň co se týká tématu diskriminace menšin. Seriálu by to však nejspíš ubralo na kouzlu.

Nejzajímavější na Holywoodu je fakt, že většina jeho postav má reálný předobraz. Což když divákovi dojde, je nucen se zamyslet nad osudy postav ještě víc. Český divák má tu smůlu, že ze zúčastněných herců a hereček téměř nikoho nezná. To ale není tak úplně na škodu, jelikož mu zůstanou skryty osudy těchto postav a odhalí je až prostřednictvím seriálu. A věřte, že vás Hollywood navnadí k tomu, abyste Ameriku čtyřicátých let skrze filmy rádi poznali. A tentokrát bez příkras.

Klíčová slova: seriál, netflix, recenze, hollywood