09.05.2020 12:44

Recenze: Historik Harari se v nejnovější knize věnuje současnosti a vyzývá k porozumění

Autor: Magda Duhonská | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Nová kniha historika Yuvala Noaha Harariho nabízí vhled do problémů dnešního světa. 21 lekcí pro 21. století některé překvapí svou subjektivností, na druhou stranu se nedočká finálních rozsudků o budoucím vývoji. Autor totiž vyzývá k pokoře a snaze o vzájemné porozumění.

21 lekcí pro 21. století izraelského historika Harariho se zabývá současnými problémy. Zdroj: Magda Duhonská

Praha  Nacionalismus, automatizace výroby, umělá inteligence. Izraelský historik Yuval Noah Harari (*1976) se ve své nejnovější knize 21 lekcí pro 21. století zabývá palčivými problémy dneška. V jednadvaceti esejích se potýká s jednadvaceti výzvami, kterým musí člověk v 21. století čelit. Kniha v Česku vyšla na podzim minulého roku v nakladatelství Leda v překladu Zdeny Gubalové.

Kniha jako třetí dílo autora, který se celosvětově proslavil předchozími knihami Sapiens – Úchvatný i úděsný příběh lidstva (česky 2014, nakladatelství Leda a Rozmluvy, překlad Anna Pilátová) a Homo Deus – Stručné dějiny zítřka (česky 2017, Leda, překlad Alexander Tomský a Anna Pilátová), se musela popasovat s vysokými očekáváními čtenářů. Byla to především Harariho první kniha Sapiens, která udělala díru do světa jako komplexní makrohistorické dílo, které na několika set stránkách dokázalo barvitě a přesvědčivě popsat příběh lidského druhu.

21 lekcí pro 21. století se od předchozích dvou liší nejen rozsahem, ale i formátem, spíš než jednotný příběh je 21 lekcí sbírkou esejí a v každé z nich se autor potýká s jiným problémem, který trápí současnou společnost nebo ji v blízké době trápit bude. Na relativně malém prostoru Harari racionálně rozebírá nynější výbušné spory jako migraci, nebo se soustředí na rychle se proměňující digitalizující svět, jemuž jen málokdo stačí.

Harari si dává velkou práci, aby nebyl jednostranný a ve svých lekcí uvažuje nad pohledy všech protichůdných stran. Přesto kniha zůstává nutně subjektivní a i když ne nijak agresivně nabízí určitý pohled na svět. Tomu se ovšem nedalo vyhnout, na rozdíl od Sapiens se Harari nemůže schovat za miliony let staré události. Navzdory Harariho místy zjevným názorům v knize nikde nezaznívá žádné odsouzení opačných stanovisek, naopak 21 lekcí pro 21. století vyzývá k pokoře a snaze si vyjít vstříc. Kniha koneckonců nenabízí žádné finální odpovědi, ale poskytuje základ všeobecného rozhledu, na kterém by měl čtenář stavět.

Harariho styl zůstává jednoduchý, snadno přístupný a dokáže i neznalým čtenářům přiblížit otázky umělé inteligence i vývoj prehistorický vývoj člověka, jak to dokázal už v Sapiens. Spíše než eseje o složitých ekonomických, politických a etických konceptech má čtenář pocit, že čte snadno srozumitelné úvahy zdravého selského rozumu. Kniha si tak dokáže najít širokou škálu čtenářů, vzdělání ani věk nejsou v tomto případě překážkou.

Klíčová slova: recenze, Yuval Noah Harari, 21 lekcí pro 21. století