29.11.2018 22:15

Recenze: Historický Outlaw King dokazuje potenciál internetových televizí

Autor: David Křída | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Do středověkého Skotska na počátku čtrnáctého století zavítají diváci v novém filmu Outlaw King od Netflixu. Na televizní poměry gigantický rozpočet 120 milionů dolarů tvůrci využili k natočení příběhu v kulisách bojů středověkých dějin.

Autor: Netflix

Po natočení oscarového moderního westernu Za každou cenu (nominace na nejlepší film roku 2017), přešel režisér David Mackenzie od tradiční tvorby pro kina k práci pro televizi. Pro Netflix napsal scénář historického drama Outlaw King a pak ho i zrežíroval. Jeho děj zasadil do raného čtrnáctého století, kdy anglický král Eduard I. nechal popravit skotského národního hrdinu Williama Wallace. Reakcí na to se nechal skotským králem nechat korunovat šlechtic Robert Bruce, čímž podruhé v krátké době začalo znovu povstání proti anglické nadvládě.

Pokud se popis děje zdá povědomý, je to proto, že stejné období skotských dějin už zfilmoval v devadesátých letech Mel Gibson ve slavném snímku Statečné srdce o zmiňovaném Wallaceovi. Outlaw King navazuje v dějinných událostech tam, kde Statečné srdce skončilo. I přes zpracování velmi blízké látky se od sebe ale oba filmy liší.

Statečné srdce bylo klasickým historickým velkofilmem z Hollywoodu. Hlavní slovo v něm mělo zobrazení hrdinství a romantiky prolínané jednou bitvou za druhou. Historická věrnost byla posunutá až na druhou kolej, na úkor zmíněných věcí. Oproti tomu Outlaw King se snaží skloubit jak fakticky správné zobrazení dějin, tak divácky přístupná témata. V novém filmu tak už nejsou vytvářeny nereálné dějové linky, ani v něm nechodí Skotové oblečení v kiltech, které se ve skutečnosti nezačali nosit dříve než v šestnáctém století.

Hlavní postava Roberta Bruce (ztvárněná Chrisem Pinem) působí na rozdíl od Gibsonova Wallace uvěřitelněji. Nejde už jen o nebojácného hrdinu, který se mstí zlým Angličanům za smrt své milé, ale jedná se o trochu víc komplexněji vykreslenou osobnost s čitelnými pocity nejistoty a strachu. Pořád ale přetrvává černobílé zobrazení celého konfliktu i jednotlivých aktérů.

Celková stopáž filmu přesahuje dvě hodiny a pomalu směřuje k vyvrcholení v podobě závěrečné a jediné bitvy filmu. Jinak má snímek celkem pomalé tempo, ve kterém pracuje na popsání středověkého období a vztahů mezi postavami. Zde by film snesl i scény navíc, z velkého počtu postav si divák nemalou část zapamatuje jen podle obličeje, někdy ani to ne.

Outlaw King tak představuje věrnější náhled do středověkého Skotska. Film se zalíbí hlavně fanouškům historie, ale nebudou se u něj nudit ani ostatní diváci. Také funguje jako důkaz toho, že se už streamovací služby typu Netflix nebojí do jednoho projektu investovat velké množství peněz najednou.

Klíčová slova: recenze, film, netflix, outlaw king