03.11.2019 23:13

Recenze: Historické drama Král od Netflixu upoutá diváky svojí temnou realističností

Autor: Kristýna Dostálová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Vládu anglického panovníka Jindřicha V. zobrazuje snímek Král, jenž režíroval David Michôd. Film vznikl pod křídly steamovací služby Netflix. Diváci používající tuto službu mohou od prvního listopadu v pohodlí svého domova zhlédnout obtíže Jindřicha V., který je po smrti svého otce korunován a stává se králem Anglie. Film  realisticky vystihuje období stoleté války a vtahuje diváky do temného děje plného těžkých rozhodnutí s významnými následky.

Herec Timothéé Chamalet ztvárnil Jindřicha V., kterému jeho blízcí přezdívají Hal. Ve většině scén vystupuje s vážnou tváří, pod jejímž povrchem je vidět bouře emocí, kterou si mladý panovník prochází. Jeho emoce jen občas vytrysknou na povrch v záchvatu hněvu, jinak se chová klidně, téměř až apaticky. Poté, co umírá jeho bratr a otec, se stává nástupníkem královského trůnu v období stoleté války, aniž by o vládu stál. Jeho lehkovážný život, který se skládal z neustálých opíječek a spaní se ženami, vystřídá chladná a upjatá šeď dvora. Je postaven čelem k zásadním konfliktům, které zemi sužují. Hlavním problémem jsou především dlouholeté spory s Francií. Ze začátku má Jindřich k celému konfliktu pacifistický postoj, ale následovně je okolnostmi donucen vyhlásit Francii válku a vydat se na válečné tažení.

Středověk je ve filmu zobrazen značně střízlivě – nečekejte nějaké přehnané bojové scény v bouři a rytíře v naleštěných zbrojích, kteří s velkou elegancí mávají meči a utínají nepřítelům hlavy. Režisér Davidu Michôdovi, který je zároveň i spoluscénáristou, vykresluje Anglii v šedých barvách. Vše působí velmi realisticky. Napomáhájí tomu nejen kvalitní dialogy, ve kterých se objevují archaismy a které dobře vystihují způsob, jakým se lidé v této době vyjadřovali, ale i kvalitní kostýmová výprava a dobře zvolené kulisy. Když se bojuje, je boj drsný a špinavý. Rytíři mimo mečů používají také svoje pěsti nebo dýky.

Tempo filmu je pomalejší, než tomu obvykle u historických filmů bývá. Celý film trvá dvě hodiny a dvacet minut, což není málo. Přesto se pořád něco děje a jen pár scén vyznívá do ztracena.

Vše je podkresluje výborná kamerou Adama Arkapava. Záběry jsou dynamické. Nutné je vyzdvihnout především záběry z boje, kdy jeden dlouhý záběr pomáhá upevňovat dojem z vyčerpávající bitvy, ve které bojovníci téměř nepopadají dech. Celý snímek pak dokresluje hudba Nicholase Britella, která se nesnaží přehlušit dění na obrazovce, ale vyrovnaně podporuje dramatičnost scén.

Film jako celek funguje dobře a dokáže diváka přenést do doby stoleté války. Divák si z něj odnese i nějaké historické znalosti, neboť se tu objeví důležité osobnosti té doby. Herecké výkony i kamera filmu jsou natolik kvalitní, že by se snímek mohl stát příštím držitelem Oscarů.

Klíčová slova: středověk, Král, Netflix, historie, film