20.11.2016 14:15

RECENZE: Hacksaw Ridge odzbrojí hlavního hrdinu i diváky

Autor: Marek Bartík | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Mela Gibsona zase jednou omrzelo stát před kamerou, a tak po dlouhých deseti letech opět usedl do režisérského křesla. Nutno podotknout, že místo si tam našel vskutku pohodlné. Po slušném dramatu Apokalypto a hlavně dnes již kultovním Statečném Srdci, předkládá divákům dalšího žhavého kandidáta na Oscara.

Výcvik

Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny, jak se film v českém překladu jmenuje, vypráví příběh na základě skutečné události.  Vypráví příběh třiadvacetiletého Američana Desmonda Dose (Andrew Garfield), který se, jako ostatně mnoho jeho vrstevníků, rozhodne narukovat do armády krátce po nečekaném útoku Japonců na Pearl Harbor v roce 1941. Na rozdíl od většiny je však Desmond jiný. Vlivem traumatického zážitku chce v roli medika zachraňovat na frontě životy, aniž by se přitom byť jen dotkl zbraně.

Film lze rozdělit na dvě části. V té první sledujeme Desmonda, jak se potýká s běžnými starostmi mladého muže v jeho věku a jak prochází výcvikovým táborem. Druhá polovina snímku pak sleduje osudy třístého sedmého pěšího pluku v krvavé bitvě o Okinawu. Scénář považuji za velmi kvalitní. Byť se jedná o dějově nepříliš složitou zápletku, tvůrčímu týmu se povedlo nalézt nevídanou rovnováhu mezi jednotlivými částmi filmu, což divákovi poskytuje dostatek prostoru, aby mohl pohodlně nahlédnout do Desmondova ne vždy růžového dětství, budování vztahu a konečně bojového výcviku.  Film tak umožní pochopit zcela uvěřitelné motivace protagonisty a dá tak divákům dostatek času, aby si Desmonda oblíbili.

K tomu, aby Desmond jako postava zaujmul, přispívá obrovskou měrou Andrew Garfield, který svým výkonem dává zapomenout na nepříliš povedenou štaci v kůži pavoučího superhrdiny Spidermana, a místo něj nám servíruje hocha, který svými náboženskými a morálními hodnotami upoutá do sedadel snad každého, kdo dokáže ocenit kvalitní herecký výkon. S podobnou bravurou hraje i Hugo Weaving, který propůjčil svou tvář a hlas Desmondovu despotickému otci, jehož pronásleduje psychické trauma z první světové války. I on toho však v sobě ukrývá mnohem víc, než většina jemu podobných, předvídatelných postav v současné kinematografii.

Nebyl by to Mel Gibson, kdyby své fanoušky připravil o brutální scény, v případě Hacksaw Ridge v podobě nekončícího svištění kulek, beznadějného řevu raněných a proudů krve, barvících tváře vojáků do ruda. Bez váhání lze hledat srovnání s klasikami žánru, konkrétně Hanksovým Vojínem Ryanem při velmi expresivním ztvárnění vylodění na pláži Omaha. Gibsonův snímek se však navíc nepotřebuje pyšnit přehnaným patriotismem a všudypřítomnými americkými vlajkami. Škoda jen občasné glorifikace zbrojního průmyslu, podobné záběry se do osobního příběhu jednoho vojáka, který se rozhodl nevypálit jedinou kulku, příliš nehodí, film by dle mého názoru fungoval i bez nich.

Byla by obrovská škoda, kdyby se na takové letošní filmové překvapení v návalu všech těch čarujících doktorů, fantastických zvířat nebo stormtrooperů zapomnělo. Hacksaw Ridge má totiž šanci zapsat se do paměti diváků na dobu neurčitou.

Hodnocení 9,3/10

Klíčová slova: Hacksaw Ridge, Mel Gibson, Andrew Garfield, Hugo Weaving, film, drama, válečný, podle skutečné události, druhá světová válka