06.05.2018 11:20

Recenze: Gogol odhodil knížky a začal bojovat se zlem

Autor: Vojtěch Labuda | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Gogol: Začátek (Rusko) je první TV seriál, který měl svou premiéru v kině a následně ho diváci mohli vidět v ruské televizi. Děj snímku popisuje příběh prozaika a dramatika Nikolaje Vasiljeviče Gogola, který dokáže vidět v lidech zlo. Filmovoseriálové zpracování zlaté éry ruské literatury je temné a krvelačné. Svou premiéru v Česku zažil díky festivalu Serial Killer.

Autor: YOUTUBE.COM

V 19. století zažívala Evropa světovou dominanci a Napoleon postupně dobýval svět. Rusko však zažívalo úplně jiné problémy, které bylo potřeba urychleně vyřešit. V hlavním městě byli lidé v relativním bezpečí, ale za hranicemi náleven, zábavy a lehkého povyražení se zrodilo zlo.

Gogol: Začátek je první velkoformátový seriál (označen jako TV film – pozn. red.), který má celkem osm epizod. V kinech mohou fanoušci vždy spatřit dva premiérové díly, které nemají pevný konec. I když to vypadá jako film, stále se pracuje s příběhem na pokračování. Gogol v sobě skýtá směsici žánrů od thrilleru přes drama až po černou komedii, kterými se snaží vykreslit tehdejší temnou dobu.

Příběh ruského spisovatele cílí na mýtické zlo z Ukrajiny, které sužuje tamní obyvatele. Ďábel unáší ženy, zabíjí nevinné a šíří strach. Gogolova literatura je zde pouze doplňkovým sortimentem při hlavní akci. Divák je hned od počátku vtažen do vyšetřování podivných vražd a zmizení, které se dějí ve vesnici Dikanka. Ve filmu je vidět důraz na černobílou kompozici, která kontrastuje především na hodně bledých tvářích herců a tmavém pozadí.

Gogol (Alexandr Petrov) se musí postavit svému osudu. Zdroj: Youtube.com

V roli Gogola můžeme spatřit Alexandra Petrova, který má značné zkušenosti s televizními seriály. Do hlavní role ho režisér Jegor Baranov obsadil po předchozí společné spolupráci na seriálech Sparta a Farca. Petrov dokázal ztvárnit postavu, která trpí epileptickými záchvaty, doprovázenými vizemi a je poměrně labilní. Také jeho podoba je velice realistická. Mnohým ale může připomínat zpěváka nějaké  méně známe metalové skupiny.

V první části sledujeme jeho přerod z ustrašeného bledého muže v zarputilého bojovníka a ochránce. Gogol se totiž zoufale snaží prosadit na literárním výsluní, ale jeho tvorba se míjí účinkem. Proto, když mu nabídne jeho nadřízený spoluúčast na vyšetřování bizardních vražd, neodmítne.

Přestože zde hrají pouze ruští herci, nepoznali byste na tomto TV filmu, že se jedná o ruskou produkci. Přesto, že byl film natočen pouze za deset dní, sklidil v Rusku velký ohlas. Gogol připomíná směsici Ospale díry (Tim Burton) a Van Helsinga (Spehen Sommers), kde je detektivka střídána s bojovou akcí. Pokud jste jejich fanoušky, fantaskní příběh si určitě získá vaši pozornost od začátku až do konce.

Gogol: začátek - scéna s ďáblem v lese. Zdroj: Youtube.com

Klíčová slova: Recenze, Gogol, serial, začátek, Baranov, Petrov, Rusko, Serial Killer