08.05.2017 13:41

Recenze Ghost in the Shell: Vzít nejlepší scény z původního filmu a vyšperkovat je nejmodernějšími efekty nestačí

Autor: Marie Mrázová | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Ghost in the Shell, japonský kultovní anime snímek z devadesátých let, se konečně dočkal v roce 2017 hraného provedení. Od nového zpracování si nadšenci slibovali mnoho. Pro fanoušky původní verze však může být snímek spíše zklamáním. Pro ty, co ji neviděli, může film přinést nový pohled na dnešní společnost. Bohužel ani křivky Scarlett Johanssonové však snímek nezachraňují.

Oficiální poster. FOTO: Paramount Pictures.

Čtvrté režisérské dílo od Ruperta Sanderse se Scartlett Johanssonovou v hlavní roli vstoupilo do kin 30. března. Děj akční sci-fi se odehrává v blízké budoucnosti, kdy je svět závislý na moderních technologiích a lidé si běžně nahrazují lidské orgány robotickými. Hlavní hrdinka Major Mira Killian ztvárněná éterickou Scartlett Johanssonovou je dokonalým spojením člověka a robota – kyborgem. Celé její tělo je až na mozek robotické. Killian je velitelkou Sekce 9, speciální policejní jednotky zabývající se těmi nejhoršími kyberzločiny. Protože je v podstatě neporazitelná, Sekce 9 ji používá jako účinnou zbraň k dopadení zločince, který má na svědomí hacknutí několika robotů a který se snaží zničit největšího hráče ve vývoji umělé inteligence Hanka Robotics. Není to však jediné, s čím se hrdinka potýká. Neustále se jí vynořují v hlavě podivné vjemy. Vysvětluje si je jako poruchy systému. Jsou to skutečně poruchy nebo se jí ukazují vzpomínky z dávné minulosti, když byla ještě obyčejným člověkem?

Pokud jste fanoušky původní japonské verze, budete z filmu poměrně zmatení. Pravda, občas se zde vynořují hodně povědomé scény. Jsou zcela překopírované z původní verze, jen přibarvené různými efekty. To je však asi jediné, co zůstalo z původního konceptu. Už jméno hrdinky je jiné, to by ještě tolik nevadilo. Co filmu zvláště ubírá, je fakt, že je zde vše vysvětlováno až polopaticky. Divák nemá příliš prostor přemýšlet nad významem, ale může tak s klidným srdcem odejít z kina. To je asi nejzásadnější potíž – ztráta filosofického konceptu, díky kterému se stala animovaná verze kultovním snímkem.

V souvislosti s obsazením hlavní role se hovoří o tzv. whitewashingu. Někteří odpůrci Scarlett Johanssonové zastávají názor, že její roli měla hrát Japonka, sám režisér animované verze Mamori Ošii však toto tvrzení vyvrátil. Hlavní hrdinka nemá nějak určené rasové vymezení. O tom, zda role Johanssonové svědčí nebo ne lze pochybovat. Její postava jen neustále přemýšlí nad tím, kdo je, kouká na sebe do zrcadla, jak kdyby spatřila něco, co v životě neviděla, a chodí s rameny od sebe jako vyhazovač v nějakém klubu. Možná to není samotnou Johanssonovou, ale výběrem režiséra.

Ve filmu je několik přidaných scén, například scéna s lesbickou prostitutkou, při které se Killian snaží přijít na to, kým je. Děj je výrazně upravený, až přibarvený do absurdna. V původní verzi není žádný Kuzo (kyborg stejně jako Major, který je oním zločincem hackující roboty), nýbrž inteligentní forma života, která vznikla pouze z umělé inteligence a která si uvědomuje své já. Také Killian se zde nesnaží hledat svůj původ, ale spíše jen přemýšlet nad tím, jestli nelze žít i svobodněji.

Celkový dojem z filmu je poměrně pozitivní. To, co musím vypíchnout, jsou skvělé efekty, které můžeme vidět jako obří barevné pohybující se reklamy. Jedna z nejlepších scén, při které člověku naskočí husí kůže, je, když se postava Johanssonové ponoří do systému hacknuté gejši, kde ji pak začnou stahovat tisíce rukou dolů. Soundtrack je také celkem povedený. Původní verzi se nevyrovná, ale přece jen si z něj něco udržel. Děj filmu rychle odsýpá a udržuje divákovu pozornost. Kdybychom z filmu vypustili pozorování se hlavní hrdinky v zrcadle, polopatické vysvětlování souvislostí a přikrášlování děje, byl by to skvělý snímek, který stojí za to zhlédnout v kině.

Klíčová slova: Ghost in the Shell, Scarlett Johanssonová, akční Sci-Fi, recenze