25.04.2020 21:22

Recenze: Filmový Řbitov zvířátek překvapí i čtenáře Kingových románů

Autor: Zdeněk Bláha | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Přes pětatřicet let dělí první uvedení Řbitova zvířátek spisovatele Stephena Kinga do amerických knihkupectví od jeho nové filmové adaptace z předešlého roku. Tu v těchto týdnech přehrává HBO na svých kanálech a přes svou streamovací službu HBO GO.

Řbitov zvířátek překvapí i čtenáře Kingových románů (Zdroj: HBO GO)

Při filmových adaptacích se často přímo nabízí srovnání s knižní předlouhou. Přitom filmové a knižní vyprávění se výrazně odlišuje. U Řbitova zvířátek to není jiné. Je třeba naprosto pochopitelné, že některé knižní pasáže nemají své zastoupení. To by jinak měl film mnohonásobně delší stopáž. Zajímavé ale je, že ve zpracování režisérské dvojce Kevina Kölsche a Dennise Widmyera je několik scén otočených o sto osmdesát stupňů a přesto funguje jako dobře namazaný stroj.

Řbitov zvířátek je filmovou adaptací stejnojmenného hororové románu od Stephena Kinga z počátku osmdesátých let minulého století. Doktor Louis Creed se s manželkou Rachel, dcerou Ellie a synem Gagem přistěhoval do venkovského městěčka Ludlow. Zdánlivě poklidný život se začně pomalu bortit v momentě, když nejdříve Louisovi zemře pod rukama vysokoškolák Victor Pascow, a později zemře Church, kocour patřící Ellie. Rozpor, jak to říct dceři, mezi doktorem přijímajícím smrt jako naprosto přirozený lidský proces a jeho manželkou poznamenanou špatnými vzpomínkami na smrt vyvrcholí nečekaným řešením. Jejich soused Jud pomůže lékaři Louisovi pohřbít Churche na nedalekém indiánském pohřebišti. Následující den se kocour vrátí živý, ale trochu obouchaný, špinavý, smradlavý a neposlušný.

Nová adaptace se pyšní ne pouhým neumělým převedení hororového románu na plátna, ale spíše důmyslným rozpracováním knižní předlohy do nového příběhu. Například role zemřelého studenta Viktora Pascowa je značně oslabená a pro nečtenáře Kinga může být trochu matoucí. Stejně tak nepochopeny mohou být nepříliš vysvětlené prostřihy do vzpomínek Rachel Creedové. Ta, bohužel, není plnohodnotným protějškem jejího manžela, doktora a realisty Louise Creeda tak, jak je tomu v knize. Konflikt mezi oběma rodiči v rozdílnosti přemýšlení o smrti se oproti knize scvrkl ve filmu na jednu scénu.

To ale novému zpracování vůbec neubírá, protože nabízí jiné náhrady. Do hlavní role se pasoval vztah mezi otcem a dcerou. Historka o indiánském pohřebišti s démony dotváří ponurou atmosféru spíše jen na pozadí. Ztráta psychologických monologů o Louisově příčetnosti nahrazuje filmová názornost jeho chřadnoucího fyzického i psychického zdraví. Změny v příběhu zase potěší a překvapí nic netušící fanoušky Stephena Kinga, protože přinesou nový ozvláštňující prvek.

Přeskočení některých knižních scén pak zrychluje vyprávění. To s každou vteřinou exponenciálně graduje, přičemž samotný vrchol stojí na samém počátku příběhu. Hned úvodní scéna totiž ukazuje skoro apokaliptický výjev a zvěstuje okamžiky následující a dokonale rámcuje celý příběh v jeden kompaktní celek.

Hlavně film ale nechává v divácích vzklíčit otázku, co by dělali v role Louise Creeda oni? Jak by se sami zachovali, kdyby doma potkali kočku, která včera umřela? A co teprve u oživlých lidí nebo dětí? Film se nesnaží krátce vyděsit náhlými střihy s křikem, ale spíše vzbuzovat strach, napětí, nepříjemné pocity. A otázky. A tomu všemu pomáhá těžká a hutná atmosféra několikaakrového pozemku s temným lesem a dětským hřbitovem zvířátek.

Filmový Řbitov zvířátek dokonale nekopíruje knihu. Naopak představuje lehce pozměněný příběh velmi dobře uzpůsobený filmovým plátnům, který dokáže překvapit i milovníky a čtenáře Kinga. Tohle totiž není slovo od slova převedená kniha. Tohle si tak trochu žije svým vlastním životem.

Klíčová slova: Pet sematary, řbitov, hřbitov, recenze, hbo, king, stephen king