19.05.2017 17:47

RECENZE: Film Vetřelec: Covenant se vrací ke kořenům série

Autor: Daniela Ottová | Kurz: Stisk | Kategorie: Kultura

V kině se po několika letech objevil Vetřelec. Ve filmu Vetřelec: Covenant se režisér Ridley Scott vrátil do světa, který poprvé vytvořil v roce 1979 s prvním dílem série. Covenant předchází originální filmy, stejně jako Prometheus. A stejně jako Prometheus se film pokouší objasnit to, odkud Vetřelec pochází a jak tato nebezpečná rasa vznikla.

Ridley Scott dává rady herečce Katherin Waterston. Foto: 20th Century Fox

Vetřelec: Covenant, který se do kin dostal ve čtvrtek 18. května, vezme diváka na palubu vesmírné lodi Covenant s úkolem kolonizovat předem zvolenou planetu. Jak už to ale ve světě Ridleyho Scotta chodí, nic není tak jednoduché. Kvůli poruše se probudí posádka lodi z kryospánku a náhodou objeví planetu, jež se jim zdá pro obydlení vhodnější. Navíc z ní loď obdrží signál nazpívaný lidmi. Rozhodnou se tedy pozměnit svůj plán.

Michael Fassbender se vrací, aby si zopakoval roli androida, tentokrát hned dvakrát. Jako David a Walter jasně dokazuje své herecké schopnosti, pomocí jemných nuancí vyjadřuje rozdíly mezi těmito podobnými postavami. V další hlavní roli se k němu připojí Katherine Waterston, která hrála čarodějku ve filmu Fantastická zvířata a kde je najít. Kromě těchto dvou „tahounů“ ve filmu hrají spíše neznámí herci. Nejznámějším jménem je kromě nich James Franco, ten se však ve snímku objeví jen na několik krátkých scén.

Posádka lodi je velmi lidská, možná až příliš. Jejich jednání je nelogické, velice spontánní a zkratovité. Ačkoliv se takto lidé často chovají, od posádky, která má na starost řízení vesmírné lodi a životy více než dvou tisíc pasažérů, by divák pravděpodobně očekával víc. Velká část filmového děje je daná právě tím, že postrádají schopnost uvažovat logicky a ujasnit si priority.

Vetřelec: Covenant se ocitá v náročné pozici. Protože předchází kultovní sérii filmů, nesmí si dovolit přinést do světa něco zcela nového. Může jen pracovat na objasnění minulosti a důvodů, proč došlo k událostem prvního Vetřelce. To je sice zajímavé, zároveň to ale tvůrce silně svazuje, což je na ději hodně vidět. V tomto ohledu je možné snímek Vetřelec: Covenant přirovnat k prvním třem epizodám kultovní série Star Wars, které jsou fanoušky vnímané často jako nutné zlo.

Režisér klade důraz na odkazování k předchozím filmům. Znovu se objevuje centrální počítačový systém nazvaný „Mother“, jenž si fanoušci mohou pamatovat z lodi Nostromo z prvního Vetřelce. Postava Danielsové ztvárněná Katherine Waterston je výrazně modelovaná podle poručíka Ellen Ripley. Zda je to na škodu nebo naopak, se musí rozhodnout divák. Zklamaní nebudou fanoušci krvavé podívané, na kterou jsou od série Vetřelec zvyklí. Krve ve filmu stříká víc než dost, postavy po ní kloužou, zatímco se snaží bojovat o život.

V konečném důsledku lze říct, že bez nadání Katherine Waterston a Michaela Fassbendera by film asi dopadl mnohem hůř. Ne zcela tragicky, ale hůř. Michael Fassbender svým hereckým uměním úroveň filmu pozvedá. Jeho postava v divákovi probouzí filosofické úvahy, proč lidstvo vlastně existuje, jestli si vůbec zaslouží stále existovat a jestli by jej neměla nahradit jiná rasa. A možná přesvědčí některé diváky, aby s ním souhlasili.

Klíčová slova: Vetřelec: Covenant, Michael Fassbender, Ridley Scott, Recenze