23.04.2020 12:15

Recenze: Film Ocas tygra až nečekaně dojme i přes svou vlastní citovou skoupost

Autor: Iva Kovačičová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Pin-žuej má konečně vše, pro co celý život tvrdě dřel. Opustil domov na Tchaj-wanu, matku, prarodiče a životní lásku. Dlouhá léta pak Pin-žuej pracoval od rána do noci v obchodě v New Yorku. Postupně ale zjišťuje, že jeho život je prázdný. Že není osamělý až teď, když ho opustila žena, ale že byl osamělý i celou dobu s ní. Film Ocas tygra (Huwei), který je od dubna ke shlédnutí na Netflixu, vykresluje dopady sňatku z prospěchu a bez lásky.

Film vysílá společnost Netflix (Zdroj: Netflix Schedule)

Dětství na rýžovém poli, dospívání při náročné práci v továrně. Dospělost po emigraci v malém ošuntělém bytě v New Yorku. Stáří v bohatství a pohodlí, ale zároveň v osamění. A uvědomění před rozbořeným rodným domem na Tchaj-wanu, kde konečně souzní se svou už dospělou dcerou. Pin-žuej vzpomíná na svá životní rozhodnutí, která ho dovedla zpět do své rodné země.

Vztah s jeho láskou Jüanou, se kterou se před odchodem z Tchaj-wanu do Ameriky ani nerozloučil, prolíná celý Pin-žuejův život. Dokud se s ní znovu neshledá, aby mu pomohla pochopit komplikovaný vztah s dcerou Angelou, který je tím jediným vztahem, co ještě může Pin-žuej napravit.

Rodiče režiséra Alana Yanga pochází z Tchaj-wanu, on sám se narodil v Kalifornii. Yang ve filmu vykresluje rysy rodinného života Asiatů, jakými jsou přísná výchova, emoční chladnost a důraz na tvrdou práci. Díky disciplíně Pin-žuej dosáhne bohatství. Ale nedostatek empatie, upřímnosti a lásky v jeho životě zapříčiní, že je nespokojený. Zároveň si to ale neumí přiznat a už vůbec neví, co by s tím měl dělat.

Citová deprivace muže v podzimu jeho života je zřetelná, když se divák zamyslí nad tím, jaký Pin-žuej býval dříve. To názorně a reálně ukazují scény z jeho vzpomínek. Živelný, nebojácný mladík s velkými sny, který uměl milovat a být empatický. Nyní je chladný, zatvrzelý ve svých starých ideálech, které už dávno vyčpěly.

Film apeluje na diváka, aby se zamyslel, zda opravdu stojí za to dosáhnout úspěchu a bohatství na úkor lásky a štěstí. V případě hlavního hrdiny filmu Ocas tygra tomu tak není. Na konci snímku mu dojde, že celý svůj život naprosto promrhal. S veškerými iluzemi, které měl o velkém snu o emigraci do USA, ztratil také životní jiskru a opravdovou motivaci. Ztratil smysl všeho, co dělá.

Atmosféru doplňuje střídání dialogů v tchajwanštině, čínštině a angličtině. Celkovou relativní strohostí kulis a dialogů a zdánlivou jednoduchostí emocí postav dovede Ocas tygra diváka až překvapivě dojmout.  Přitom ale na diváky netlačí líčenými romantickými scénami, emotivními vyznáními a potoky slz. O to je reálnější a o to blíž je divákům a jejich vlastním životním příběhům.

Klíčová slova: recenze, film, Ocas tygra