19.11.2016 12:24

RECENZE: Dívka ve vlaku je druhou Zmizelou

Autor: Lada Součková | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Film Dívka ve vlaku (The Girl on the Train) od režiséra Tatea Taylora natočený podle stejnojmenného románu a světového bestselleru Pauly Hawkins běží v kinech již od šestého října. Často je však spojován se zklamáním kvůli své podobnosti se snímkem Zmizelá (Gone Girl, 2014) od Davida Finchera. Větší oblíbenost a originalitu Zmizelé ocenili diváci na Československé filmové databázi pětaosmdesáti procenty, Dívka ve vlaku pokulhává za Zmizelou „pouze“ se dvaasedmdesáti procenty.

Přestože od začátku byl tento film předurčen k tomu být druhý, vede si docela dobře. Jeho obrovskou výhodou je propracovaná psychologie postav, které jsou navíc velmi dobře herecky zpracované. Mezi hlavními postavami nacházejí své místo tři emočně vypjaté ženy, které dodávají emotivním scénám šmrnc a hysteričnost. Co spojuje osud Rachel, Megan a Anny? Jeden muž – Tom (Justin Theroux), který má však techtle mechtle s každou z nich. Životy trojice žen jsou podle knižní předlohy vyprávěny ve třech dějových liniích, které jsou ve filmu však nekvalitně zpracované, a divák, který knihu nečetl, v nich z počátku velmi tápe. Ve chvíli, kdy se dokáže zorientovat v příběhu každé z labilních žen a chápe jejich provázanost, již ví, k jakému závěru se příběh dobere. S nízkým počtem postav, které ve filmu vystupují, není těžké dobádat se k rozuzlení již v půlce filmu. Možná bychom to zjistili dokonce i dříve, kdyby tvůrci filmu nevyplnili několik míst zbytečným sexem.

Notorička Rachel zamotá vyšetřování

Hlavní postavou, kterou ztvárnila Emily Blunt, je Rachel, alkoholička a natolik labilní žena, že divák má místy problém se s hlavní hrdinkou sžít. Herecky je však role tak dobře ztvárněna, že bychom Emily Blunt věřili, že míří do blázince. Jedná se o onu dívku ve vlaku z názvu díla, která každý den dojíždí do New Yorku, který se ve filmu přeměnil z knižního Londýna. Při každodenní cestě do práce pozoruje pár žijící v jednom z domů u trati. Jess a Jason, jak si zamilované hrdličky Rachel pojmenovala, si podle ní žijí idylickým životem. Ve skutečnosti jde však o Megan (Haley Bennett) a Scotta (Luke Evans), jejichž vztah není pohádkou, jak by se mohlo na první pohled zdát. Rachel se snaží sžít s životem jiných osob a idealizuje si ho, aby unikla před realitou, ve které před několika lety žila o pár domů dál se svým bývalým manželem Tomem. Ten tam však stále bydlí se stávající partnerkou Annou (Rebecca Ferguson). I oni se stávají obětmi nejen vlakového pozorování.

Příběh začíná gradovat ve chvíli, kdy Rachel spatří na terase svoji Jess (Megan), jak se tiskne k jinému muži. Když se však krásná nevěrnice Megan začne pohřešovat, Rachel se snaží pomoci při vyšetřování natolik, až se z ní stává jeden z hlavních podezřelých. Výpadky paměti způsobené nadměrnou konzumací alkoholu, zápletky s přítelem pohřešované Megan nebo sledování stávající ženy exmanžela Toma jí do karet moc nenahrávají. To vše je doplněno gradující tajemnou hudbou, která diváka dokáže pořádně napnout.

Klíčová slova: dívka ve vlaku, film, recenze