03.05.2020 22:42

Recenze: Chalífát pohltí příběhem islámské radikalizace mladých žen ve Švédsku

Autor: Terezie Wasserbauerová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Švédská minisérie Chalífát je po velkém úspěchu na domácí scéně k vidění i na platformě Netflix. Příběh spojuje osudy několika žen do celku o přípravě teroristických útoků, špatné integraci muslimů ve Švédsku a fanatizaci mládeže.

Prach, násilí, chudoba a krutost jsou pravé kulisy Sýrie a měst pod nadvládou bojovníků Islámského státu.

BRNO - Seriál Chalífát je osmidílné drama až thriller, z produkce švédské televize, které přibližuje islámský terorismus a muslimskou radikalizaci ve Švédsku, potažmo celé Evropě. Několik dějových linií, které se odehrávají v Sýrii a Švédsku se navzájem propojuje a ukazuje problematické téma skrz psychologické drama s mnoha zvraty. Realistické příběhy několika žen vás vtáhnou do děje a už nepustí. Psychologické procesy postav se naplno obnažují s každým dalším dílem a neznámí herci je hrají naprosto přesvědčivě, ač může být pro diváka těžké se s některou z postav plně ztotožnit.

Jedna část příběhu se odehrává v syrském městě Rakka s jednou z hlavních hrdinek Pervin, která se sem ze Švédska přestěhovala se svým manželem Husamem žít blíže bohu. Její muž, ač člen Islámského státu (IS), není žádný krvežíznivý atentátník, působí jako měkkýš, který se v IS snaží jen začlenit a něco si dokázat. Fanatické smýšlení členů IS, všudypřítomná válka a strach o život svůj a své malé dcery přivede Pervin k rozhodnutí, že se chce i s dítětem vrátit domů. Dilema strachu o život, ale zároveň obrovské kuráže vrátit se zpátky do Švédska herečka ztvárňuje dokonale.

Klíčem úspěchu seriálu je úhel pohledu, kterým se na příběh islámského radikalismu scénáristé zaměřili. Ohrožení mladých lidí, kteří hledají uznání a své místo ve společnosti za jakoukoliv cenu. Patnáctiletá Sulla z muslimské rodiny, která do Švédska utekla právě před náboženským fanatismem se ve škole sbližuje se sympatickým Ibbem. Na venek slušný kluk je však stoupencem IS a ve Švédsku jako výchovný poradce na střední škole rekrutuje nové členy. Ibbe využije pocitu Sullaniny méněcennosti jako muslimky v evropském společenství a začne ji společně s její kamarádkou i sestrou vymývat mozek islámskou fanatickou propagandou.

Lživé informace, konspirační teorie nebo líčení Sýrie jako ráje na zemi postupně dívky zatvrzuje vůči jejich rodičům. Snaha Sullaniných rodičů nebránit dětem v hledání jejich životní cesty, ale zároveň i jejich strach je zachycen s mrazivou přesností a bezmocností. Místo muslimské radikalizace se zde dají taky dosadit toxické vztahy, drogy nebo sektářství. Útěk do Sýrie a členství v IS je však trochu vyšší kalibr.

Všechny dějové linie pak spojuje velmi rozporuplná postava policistky Fatimy z oddělení Švédských tajných služeb. Ta od Pervin výměnou za cestu domů do Švédska požaduje informace o plánovaných teroristických útocích. Své vyšetřování však provádí tvrdě a neprofesionálně. Což do příběhu vnáší zmatek, který je však tvůrci konstruován tak, aby divák zůstal na špatné stopě až do konce. Finále nechá diváka napospas velmi protichůdným emocím a zvrátí motiv utlačovaných hrdinek patriarchátem naruby.

Velké plus seriálu je hlavně jeho surovost a realističnost, přitom s minimem násilí. Přímo v Sýrii sice tvůrci natáčet nemohli, přesto se při natáčení v Jordánsku snažili vzhled a ruch ulic Rakky zachytit co nejpřesněji podle dostupných videozáznamů města. Osm dílů po pětačtyřiceti minutách, všechny nabité od začátku do konce, budou diváka svádět k jejich zhltnutí na jeden zátah.

Nyní má seriál na Česko-Slovenské filmové databázi 93 procent, což ho staví na dvacátou příčku v kategorii Nejlepších seriálů všech dob. Skandinávské produkce se tedy po sadě úspěšných detektivek zaměřily neméně úspěšně na společensky palčivá domácí témata.

Klíčová slova: Chalífát, minisérie, Sýrie, Švédsko, Islámský stát, Netflix