02.12.2018 21:29

Recenze: Čertí brko je spíše satirou pro dospělé než pohádkou pro děti

Autor: Michaela Bilíková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Nová česká pohádka s čertovskou tématikou zamířila do kin. Do role klaďasů tentokrát režisér Marek Najbrt postavil čerty a záporáky udělal z lidí. Se skvělým námětem si pohrál hezky a šťastnou ruku měl i při výběru herců.

Nová pohádka Čertí brko. Autor: Falcon

Poslední dobou většina z nás očekává nové české pohádky velmi střízlivě. Ne každá se povede a náměty se často opakují. To ale není případ Čertího brka. Pohádce o zmateném a vynalézavém čertovi Bonifáci, kterému moc nejdou čertovská kouzla a kterého samotný Lucifer pošle do světa, aby do podpekla Pervidle doručil nové čertí brko, nechybí napětí, písně ani humor.

Peklo je totiž podle vyprávění Ondřeje Vetchého v roli Lucifera vlastně úřad, který má spoustu poboček a který pečlivě zaznamenává všechny prohřešky smrtelníků. Každý čert má kromě svých vlastních rohů, které jsou maličké, i služební rohy, ocas a startovací kopyto, které si lusknutím přivolá, když jde na svět pro hříšníka. Tady ovšem čeští filmaři předvedli, jak vzdálené jsou jim efekty. Když totiž čerti startují kopytem na svět vypadá to, jako start rekatoplánu v animáku z minulého století.

Naproti nepovedeným efektům stojí ale velmi povedený výběr herců. V roli občasně zpívajícího čerta Bonifáce se Jan Cina vyřádil. V tandemu s Judit Bárdos, která dostala roli Markétky, podává velmi uvěřitelný herecký výkon. Skvělé jsou i kostýmy, které zcela určitě pobaví. Když při dobývání města Pytlov nasadí čerti falešné rohy a ocasy vyrobené z větví, zasměje se každý.

Pro námět scénáristi zřejmě nešli daleko. Pohádka pojednává o zkorumpovaném rychtáři města Pytlov, který falšuje volby, o vychytralém krejčím, který velmi obratně vydírá každého, na koho něco má, aby dosáhl svého, a o měšťanech, kterým stačí buřty, pivo, každý den nové šaty a hostiny, aby se neptali a dělali, co se po nich chce. Zamilování čerta Bonifáce a dcery hostiského Markétky pak působí pouze jako dějová linka pro děti, která je ovšem silně okořeněna politickou satirou pro dospělé.

Klíčová slova: Čertí brko, pohádka, Vetchý, Cina