29.03.2020 20:30

Recenze: Babylon Berlín nepředstavuje jen dobové krimi, ale i sondu do německé společnosti konce dvacátých let

Autor: Zuzana Zavadilová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Všudypřítomné art deco a jazzová hudba, ale také společnost zmítána chudobou. Třetí série německého seriálu Babylon Berlín je zasazena do předvečera černého pátku na burze. Pokračování nabízí komplexní pohled na málo zobrazovanou epochu pozdní Výmarské republiky, na jejíž klopýtnutí čekají političtí extremisté.

V ulicích pobíhají děti z Hitlerjugend a Mein Kampf se stává doporučenou literaturou. Ze zářivých kabaretů se Babylon Berlín pohrouží do stínů a nejistot. V nové sérii seriálu komisař Gereon Rath (Volker Bruch) přesunul své vyšetřování do filmového studia Babelsbergu, v němž vznikaly proslulé expresionistické snímky. S pomocí začínajícího forenzního oddělení a jeho asistentky Charlotty Ritter (Liv Lisa Fries) se Rath snaží dopadnout tajemného fantoma. Ten přímo na place zabil hlavní hvězdu nového filmu, do kterého investovala mafie berlínského podsvětí.

Seriál, který před třemi lety uchvátil kritiky i diváky, tak pokračuje v adaptaci detektivních románů Volkera Kutschera. Nejdražší německá série vznikla v koprodukci veřejnoprávní ARD a komerční televize Sky, přičemž distribuční práva byla prodána do stovky zemí. Od konce ledna může divák zhlédnout třetí sérii na stanici HBO.

Leitmotivem nové řady je expresionismus. Směr, který k Německu díky výtvarným skupinám jako Die Brücke patří stejně jako Oktoberfest. Autoři seriálu očividně odkazují k expresionistickým snímkům Fritze Langa. Výrazné, hyperbolizované herectví nezůstává pouze v Babelsbergu coby místě činu, ale odráží se i v charakterech seriálu. Režisér Tom Tykwer vedl herce k tomu, aby užívali větší gesta a intenzivněji dávali najevo emoce.

Arzenál postav se ve třetí řadě také značně rozrůstá – od konzervativního policejního prezidenta sympatizujícího s nacisty až po novináře židovského původu, jenž odhaluje nelegální zbrojení říšské armády. To na jedné straně pomáhá lépe porozumět reáliím a dotvářet kolorit Berlína konce dvacátých let, zároveň se však příběh méně soustředí na hlavní charaktery, které by si zasloužily větší pozornost v osobnostním rozvoji i vzájemném vztahu.

Výrazný podíl na energii, která diváka do seriálu vtáhne, mají totiž právě hlavní detektiv a jeho asistentka. Volker Bruch ztvárnil Gereona Ratha jako svědomitého muže, který stále bojuje s posttraumatickým šokem z první světové války a nikam příliš nepatří. Se sympatickou Liv Lisou Fries coby Charlottou zase divák soucítí, když se na pokraji chudoby snaží pro svou rodinu přivydělávat jako prostitutka. Na kriminálním oddělení se také neustále setkává se šovinistickými postoji mužů, kteří na ni hledí skrze prsty.

Ačkoliv si nová série udržuje standard předešlých dvou řad, tempo se lehce zpomalilo. Třetí řada tak působí spíše jako poslední nádech před větším pohroužením do politických spletitostí let třicátých, kdy se budou lámat charaktery. Jak uvedl scénárista Achim von Borries pro týdeník Respekt, hrdinové se budou muset postavit na jednu nebo druhou stranu.

Na Babylon Berlín se totiž divák nemusí dívat jako na pouhou dobovou krimi sérii s jemnými prvky soap opery. Může ji vnímat i jako sociologickou studii Německa dvacátých let. Období pozdní Výmarské republiky zůstává klíčové pro pochopení příčin, které vehnaly společnost Hitlerovi do náruče. S ohromující výpravou tak Babylon Berlín zůstává i po třetí sérii skvělou quality TV, jež varuje před radikalizací společnosti a vývojem, který si Němci politickou roztříštěností zavinili sami.

Klíčová slova: Babylon Berlín, televizní seriál, seriál, recenze