22.03.2020 09:52

Recenze: Advokátka. Kontroverzní podívaná rozdělí diváky na dva tábory

Autor: Terezie Sekáčová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Izraelská právnička Lea Tsemelová téměř padesát let zastupuje palestinské mandanty.  Sama je nazývá politickými vězni, svět je ale považuje za teroristy. Dokumentární portrét Advokátka z dílny Rachel Leah Jonesové a Philippa Bellaiche poutavě zachycuje životní příběh Tsemelové na pozadí dlouhotrvajícího izraelsko-palestinského konfliktu. Snímek je součástí festivalu dokumentárních filmů Jeden svět, který byl zahájen minulý čtvrtek a končí dneškem. Ke zhlédnutí je však kvůli současným omezením kvůli koronaviru pouze online.

Ďáblova advokátka Lea Tsemelová není v Izraeli zrovna obdivovanou hrdinkou. Celý život zasvěcuje obhajování palestinských aktivistů, a to zejména v případech, které zahrnují násilné útoky. Její kontroverzní postupy jsou bezesporu silně motivovány ideologií. Zda Tsemelová pouze neoblomně věří v presumpci neviny, nebo je pro ni krveprolití omluvitelné, můžeme jen hádat.

Režisérská dvojice Rachel Leah Jonesová a Philipp Bellaiche zvolila doposud nezpracované téma. Díky tomu má divák příležitost zhlédnout něco, s čím se zatím neměl šanci setkat. Snímkem se plynule prolínají dvě stěžejní dějové linky, tvůrci však nezapomněli ani na zasazení filmu do širšího kontextu, kterým je zde velmi intenzivní izraelsko-palestinský konflikt. Celek tak působí propracovaným dojmem.

Ačkoliv Tsemelová své případy vyhrává, její vítězství bývají malá. To je jasně viditelné již v úvodní části filmu, kde se advokátka snaží klientovi vysvětlit, proč je osmadvacet let za mřížemi výhodnou dohodou. Mnohé procesy pro ni proto nejsou příběhem o úspěchu. Z toho si ale sama Tsemelová dokáže udělat legraci, a tak snímek dostává zcela nečekaný humorný prvek.

Dokumentární film zajímavě zachycuje barvitý život hlavní postavy, a to od zdánlivě poklidného dětství přes divoké dospívání a členství v revoluční socialistické organizaci Matzpen až po práci na její současné kauze. Ta je zároveň už ne tolik poutavým motivem druhé příběhové linky. Tsemelová zde obhajuje teprve třináctiletého palestinského chlapce Ahmada Manasru, který se zapletl do ozbrojeného útoku v Jeruzalémě.

Vzhledem k chlapcově věku nebyl proces veřejnosti přístupný, to se ale tvůrci divákovi snaží vynahradit alespoň vizuálně. Povedené využití animací nejen rozděluje obraz tak, aby byla část identit záměrně skrytá, ale zároveň dodává dokumentu na dynamice, bez které by bylo místy těžké filmu věnovat stoprocentní pozornost.

Kontroverzní téma v čele s ještě kontroverznější hlavní postavou přinutí diváky jak k opakovanému otevření internetového vyhledávače, tak k hlubokému zamyšlení. Zrádným se může stát snad jen sledování s přáteli. Film totiž publikum mistrně rozděluje na dva tábory. Stejně jako lze Leu Tsemelovou obdivovat i zavrhovat, lze stejné hodnocení aplikovat i na dokumentární počin Jonesové a Bellaiche.

Klíčová slova: advokát, právník, Izrael, Palestina, recenze, film