15.10.2017 23:27


Ráno řidič, odpoledne právník. Vysokoškoláci se v šalinách prohánějí brněnskými ulicemi

Autor: Zuzana Slámová | Kurz: Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Jako řidiči šaliny si přivydělávají studenti brněnských vysokých škol. V práci se musejí umět vypořádat nejen s neustálým tlakem a dopravními situacemi, ale také se třeba nebát vykázat bezdomovce bez jízdenky ven z vozu. Výcvikový kurz pro zájemce o post řidiče tramvaje pořádal brněnský dopravní podnik poprvé loni, letos jej pro zájem z řad studentů zopakoval.

Brno – Zasypat pokálené sedadlo pískem, vykázat ven bezdomovce bez jízdenky a poradit si s netrpělivými cestujícími i dodržením jízdního řádu. To vše musí zvládat řidiči z řad vysokoškolských studentů, kteří v dopravním podniku zvládli letní výcvik na post řidiče tramvaje. Letošní pětičlenná skupinka se přidala k třinácti úspěšným zájemcům z loňska. Společně nabírají zkušenosti a učí se, jak se vypořádat se situacemi, které práce v kabině přináší.

„Hned při první samostatné jízdě se mi podařilo zablokovat Lidickou," popsala studentka práv Anna Štěpánková svůj první den v práci. „Všechno začalo najednou pípat, a pak mi odešel tachometr. Na Moravském náměstí už jsem se nedokázala rozjet, snažila jsem se šalinu odbrzdit, za mnou se už tvořila kolona. Jedničky a šestky nejely skoro patnáct minut. Nakonec mi naštěstí pomohli dispečeři," vylíčila situaci.

Aby byli řidiči na podobné situace připraveni, musí projít dvouměsíčním výcvikem. Ten je bezplatný, ale zároveň zavazuje zájemce k odpracování minimálně dvou stovek služeb během čtyř let. Pokud pracovník smlouvu nedodrží, musí podniku uhradit částku za kurz, která činí přes padesát tisíc korun.

V dopravním podniku jsou s výkony studentů spokojení. „Doufáme, že studenti především z technických oborů u nás v podniku zůstanou i po ukončení školy na jiné pozici," uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Lukšová.

Při jízdách se studenti nepotýkají pouze s technikou, ale i s cestujícími. „Jednou jsem musel vyhodit bezdomovce z šaliny, když si přišla stěžovat paní, že tam velmi zapáchá. Neměl jízdenku, takže jsem ho poprosil, aby vystoupil," zavzpomínal student přírodovědecké fakulty Tomáš Janeček. „Sem tam jsou cestující nervózní, nadávají řidiči, když prudce zabrzdí, ale víc než nadávky slýchám díky. Jedna paní mi dokonce na konečné dala hrst bonbonů, ani nevím za co."

Podobně to vidí i Štěpánková. „Nemůžu říct, že bych měla nepříjemné zážitky, spíš podivné. Například za mnou přišel jeden pán a prohlásil, že ve volbách bude volit dopravní podnik. Často musíme budit lidi na konečné, jiní si zase za jízdy chtějí s řidičem povídat. V kurzu nám také doporučovali, abychom pískem zasypali místa, kde se někdo pozvrací nebo pokálí, ale zatím jsem takovou situaci naštěstí nemusela řešit," dodala Štěpánková.

Výhodu vidí brigádníci v libovolné volbě směn. Platí pro ně jiná pravidla než pro zaměstnance na plný úvazek. „Můžeme si vybrat, kdy chceme jít pracovat, zvolit ranní nebo večerní směnu, vybrat si délku. Beru to jako odreagování ze školy," řekl Janeček.

Klíčová slova: DPMB, brigáda, studenti, doprava, šalina, řidič

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.