28.11.2017 21:17


Rada schválila vizi pro Brno 2050. Ve městě má být méně aut a více důvěry mezi lidmi

Autor: Zuzana Formánková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Rada města Brna doporučila brněnskému zastupitelstvu ke schválení Vizi a strategii #brno2050. Ta by měla být hlavním strategickým rozvojovým dokumentem města. Má však i své kritiky. Ti jí vyčítají, že je naivní, snaží se řešit problémy mimo kompetence orgánů města a neřeší skutečné problémy, se kterými se Brno potýká.

Brno – Brnu vzniká vize, jak bude město ideálně vypadat v roce 2050. Bude zelenější, zdravější i kulturnější. Projekt nazvaný Strategie #brno2050 společně vytvářelo více než dvě stě odborníků, firem i aktivních Brňanů. V úterý se projekt posunul o krok dál, když ho radní doporučili zastupitelům ke schválení.

Autoři vize na více než šedesátistránkovém dokumentu pracovali od března letošního roku. Jeho podoba není, ale ani nemá být konečná. „Cílem bylo vytvořit živý dokument, který není vytesán do kamene a který je možné za jasných podmínek upravit,“ uvedl náměstek primátora Jaroslav Kacer. Projekt bude každoročně vyhodnocovaný i kvůli zohlednění v městském rozpočtu. Město na jeho základě chystá i krátkodobější výhledy – ještě letos budou autoři vize pracovat na prioritách rozvoje do roku 2025, akční plán včetně rozpočtových výdajů vznikne za rok.

Na podobě vize se mohli podílet i sami Brňané. Od června mohli připomínkovat první návrh na internetu, ambasadoři projektu se i s veřejností setkali v městských částech. „Všichni měli možnost se zapojit a navrhovat hodnoty, na kterých bude město dlouhodobě stát. Výsledná strategie tak není strategií úřadu, ale strategií města Brna jako takového a všech jeho obyvatel,“ vysvětlil Kacer.

Vizi a strategii #brno2050 však kritici vyčítají přílišnou obecnost a také nemožnost plány uskutečnit. Podle plánů by se měla do roku 2050 zvýšit délka dožití v Brně o sedm let, počet automobilů by se měl snížit ze 484 na 350 v přepočtu na tisíc obyvatel nebo by si mělo věřit mezi sebou 90 procent Brňanů místo současných 59 procent.

Plán přitom nijak nespecifikuje, jak takových výsledků dosáhnout. „V předloženém návrhu jsou mezi rozumně znějícími cíli v nezdravě silné koncentraci přimíchaná ideologická přání ekologických aktivistů,“ podotkl bývalý zastupitel Robert Kotzian (dříve ODS, dnes hnutí Brno+), který se kriticky vyjadřoval i k participativnímu rozpočtu nebo k příliš pomalému jednání ohledně brněnského nádraží. Dlouhodobě také městu vyčítá příliš zelenou politiku.

Další výtky směřují i k faktu, že ve strategii se vůbec neřeší největší současný problém města – tedy stěhování lidí do menších okolních obcí nebo nedostatečná globální dopravní dostupnost. „Nejzásadnějšímu problému, tedy vylidňování města, se návrh strategie v podstatě vyhýbá,“ řekl Kotzian.

Zástupce opozice v brněnském zastupitelstvu Oliver Pospíšil (ČSSD) se k dokumentu bude vyjadřovat až po projednávání v zastupitelstvu, obecnost vizí Brno 2050 ale vnímá jako vcelku logickou. „Za důležitější považuji další fázi zpracování strategie, a to definování konkrétních opatření, které by mělo město udělat do roku 2025, aby se cílům dokumentu Brno 2050 přiblížilo,“ uvedl Pospíšil.

Klíčová slova: #brno2050, vize a strategie pro Brno 2050, rada města Brna

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.