03.12.2017 21:52


Psychedelický rock kapely Pink Floyd v podání filharmonického orchestru ladil stejně dobře jako trička s logem kapely a společenské obleky

Autor: Tereza Vlčková | Kurz: Stisk | Kategorie: Kultura

V brněnském Sono centru vystoupila ve středu Filharmonie Hradec Králové s nejznámějšími hity britské kapely Pink Floyd. Při téměř dvouhodinovém představení dokázali vyvolat mrazení v zádech i rytmický potlesk publika. Na ovace ve stoje od všech posluchačů to však nestačilo.

Koncert doplňovala vizuální projekce. Foto: Tereza Vlčková

Brno – Už při vstupu bylo jasné, že tady něco nehraje. Obrazně a zatím i doslova. Půl hodiny před začátkem koncertu se na židle v Sono centru usazovali jak muži v oblecích a ženy v lodičkách a společenských šatech, tak lidé v džínách, s černými tričky s logy různých rockových kapel. Směsici dvou zdánlivě odlišných žánrů v prostředí využívaném pro rozmanitou hudební produkci i kulturní vyžití očividně uchopili všichni fanoušci po svém. Kupodivu ale nic nevypadalo nemístně a dokonce spolu vše i zvláštním způsobem ladilo, stejně jako alternativní rocková hudba britské kapely Pink Floyd v podání symfonického orchestru Filharmonie Hradec Králové.

Pink Floyd jsou od šedesátých let minulého století známí díky svým inovativním textům a experimentům se zvukem i provedením skladeb. Stejně tak legendární jsou i jejich koncerty, které doprovázely vizuální efekty a diváci v úžasu sledovali nezapomenutelnou show. Přiblížit tuto jedinečnou atmosféru se pokusil filharmonický orchestr pod vedením Miloše Machka při největších hitech kapely. 

Při písni Money dokázal dirigent Machek zapojit do představení i publikum, které vyzval k tleskání do rytmu. Jeho energie a výstřední zlatý a šmolkově modrý oblek s frakem a stříbrné tričko kytaristy Jerryho Sovy byly další dvě bizarní, avšak naprosto akceptovatelné věci, které korespondovaly s atmosférou celého večera. V písni Great Gig in The Sky  nahrazoval bezeslovné ženské vokály saxofon v podání Antonína Mühlhansla, a to velmi kvalitně. Nelze se asi divit, že si na toto sólo žádný z mužského kvintetu Q VOX netroufl.

Dirigent Miloš Machek ve svém zlatém obleku. Autorka: Tereza Vlčková

Vizuální projekce promítaná na plátno za hudebníky, navržená brněnským výtvarníkem Martinem Foretníkem, měla za cíl doladit atmosféru, nicméně některé fotografie byly poněkud nešťastně vybrané a často sklouzávaly ke kýči, ať už se to týkalo několikerého opakování legendárního hranolu s rozptylem světla z přebalu alba Dark Side of The Moon v různém grafickém zpracování, nebo černobílých fotek, které byly častokrát vybrané nejen ze špatných skladeb, ale i z jiných alb. Mnoho fotografií působilo prvoplánově a uměle a dívat se několik minut na plačící dítě při písni We don't need no education nebo rozesmáté modelky při See Emily Play nebylo úplně to pravé, nemluvě o písmu, které připomínalo starý dobrý Word Art, jenž byl hitem před deseti lety.

Každou skladbu uváděla recitace několika veršů přeložených do češtiny. Plus pro fanoušky, kteří nemluví anglicky. A v několika případech spíš mínus pro ty, kteří umí a písně Pink Floyd dobře znají. Adresování písně Wish you were here jako „Babi, chci, abys tu byla se mnou“ se trochu minulo s původním adresováním písně Sydu Barettovi. Zároveň je ale právě na tomto dobře vidět, jak jsou texty mnohotvárné a stále živé, neboť verše Wish you were here jsou stejně dobře adresovatelné komukoli, kdo „tu prostě není,“ jak se vyjádřil i Roger Waters. I tak by ale měla větší účinek jistá neurčitost adresáta.

Když pomineme vizuální prvky, hudba byla zahraná velmi umně a zvuk orchestru vyvolával husí kůži i mrazení v zádech. Závěrečný potlesk ve stoje si orchestr vysloužil jen od několika desítek lidí, a to i navzdory tvrzení organizátorů o úspěchu všech předchozích koncertů. I přes poměrně nepovedený vizuál se bezesporu jednalo o více než uctivou vzpomínku na jednu z největších hudebních legend minulého století.

Klíčová slova: Pink Floyd, koncert, filharmonie

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Nový komentář