03.03.2019 17:17


Projet hlavní nádraží bez zazvonění si nedovedu představit, říká řidič tramvaje Milan Rajčok

Autor: Jolanta Svobodová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Denně najezdí v kabině šaliny přes sto kilometrů a převeze tisíce cestujících. Za téměř osmdesát tisíc naježděných kilometrů zažil pouze jednu dopravní nehodu a nevzpomíná si ani na konflikt s cestujícími. Ačkoliv tato práce nebyla jeho klukovským snem, je v ní spokojený a baví ho.

Jak dlouho už řídíte šalinu?

Jezdím přibližně tři roky, tenkrát jsem řešil neuspokojivou životní situaci a dopravní podnik nabíral řidiče tramvají. Jelikož moji bývalí kolegové v podniku pracují a jsou spokojení, říkal jsem si, že výběrové řízení zkusím.

Takže nešlo o dětský sen?

Ne, to rozhodně ne. Nepatřím mezi šotouše, že bych byl odmala zapálený do provozu vlaků a tramvají. Spíš to bylo řešení nadálé situace.

Jezdíte vždycky stejnou linku nebo se mění například po týdnu?

Každou službu jezdím jinou linku. Jen výjimečně se stane, že jednu linku jezdím dva dny po sobě. Jsou situace, kdy dokonce v jednom dni jezdím i na dvou různých linkách.

Máte oblíbenou linku?

Moje oblíbené linky jsou 6 a 1. Obě dvě jsou poměrně dlouhé, takže cesta rychle ubíhá, tím pádem rychleji uteče celá směna.

Jsou místa, kterými v Brně jezdíte velmi nerad?

Jednoduchá otázka, nelehká odpověď. Řízení se může zdát být stereotypní, ale stejné jsou pouze ulice a koleje. Konkrétní situace ovlivňuje hustota provozu, vlhkost vzduchu a další okolnosti. Nemohu říci, že jsou místa v Brně, kterými bych jezdil nerad. To rozhodně ne. Spíše je adrenalinovým sportem projet ulicemi Cejl nebo Křenová když je dopravní špička.

Co je nerizikovější věcí při řízení šaliny?

Asi ztráta koncentrace. Řidič šaliny musí hlídat při řízení profil (levou a pravou stranu, jestli se s vozem něco nesrazí), koleje (hlavně výhybky, čidla), pak dráty trolejového vedení (křížení, úsekové děliče) a musí se dívat alespoň sto metrů dopředu. Zastavit železný vůz o váze okolo čtyřiceti tun není někdy vůbec legrace a trvá dlouho, než opravdu zastaví. Tudíž soustředění a předvídání je nutností.

Musíte často zvonit na chodce a auta?

Člověk zvoní tak nějak automaticky. Když mám pocit, že o mně řidič v autě neví, zacinkám. Projet hlavním nádražím bez zazvonění si nedovedu představit. Zvoním, když je potřeba a snažím se to nepřehánět.

Musíte někdy cestující umravňovat?

Není proč, spíše musíme řešit páchnoucí bezdomovce a případné znečistění vozu, které často způsobují.

Naštval vás už s nějaký cestující?

Přímo naštval, to ne. Občas zakroutím hlavou, ale jsem starší pán a rozčilování prý škodí zdraví, tak se snažím žít zdravě.

Stal jste se již při řízení účastníkem dopravní nehody?

Ano. Narazili jsme do sebe s autem, bez mého zavinění. Naštěstí se nehoda obešla bez zranění a velkých škod.

V jednom voze se střídáte v malém počtu s dalšími kolegy nebo pokaždé usedáte do jiného vozu?

Pokaždé jiný vůz. Navíc náš podnik je výjimečný v počtu nejrůznějších typů šalin. To se jinde nenajde. Tudíž občas nasednu a nejprve koukám, kde najdu které tlačítko. Občas trvá se zorientovat.

Jak vypadá průběh vaší směny?

Záleží, zda mám ranní či odpolední směnu. Pokud jdu na ranní směnu, tak přijdu na vozovnu, přeberu desky a klíč od šaliny, někdy dýchnu do alkohol testeru, zda-li nemám zbytkový alkohol a jdu ke stroji. Najdu svoji šalinu, provedu povinné úkony. Jedná se o takovou předstartovní kontrolu, jestli je vše funkční a v požadovaném čase vyjíždím z vozovny vozit lidi. Pak jezdím, pokud možno v čase dle jízdního řádu. Na konečné vždy vyplním výkaz a buď mám přestávku nebo ne. Pak jedu další kolo dokud nepřijde čas stroj předat dalšímu a jít domů.

Pracujete klasické osmihodinové směny od pondělí do pátku?

Řidiči jezdí takzvané dekády 4+2 dny, 5+2 dny a takzvané trhačky. Já jezdím 4+2, což znamená čtyři dny pracuji a dva dny mám volno. To se točí stále dokola. Někdy jezdím sedm hodin a někdy i jedenáct hodin. Jedna služba trvá průměrně devět hodin.

Kolik máte se šalinou přibližně naježděno?

Musím to spočítat. Pokud beru odhadem, že za jednu směnu najezdím průměrně sto deset kilometrů a za měsíc mám odjezděných přibližně dvacet směn, tak je to za rok zhruba 26 400 kilometrů, ale spíše víc.  

Klíčová slova: Brno, šalina, DPMB, cestování, řidič, rozhovor

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.