07.04.2020 20:37


Projekt Jdi do klubu je online alternativa nízkoprahových zařízení pro děti a mládež

Autor: Eva Matějková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Stál u založení organizace Pomozte dětem, nyní vede projekt Jdi do klubu. Jiří Kocourek popisuje projekt jako on-line nízkoprahový klub pro děti a mládež. Jeho unikátnost spočívá v prostředí internetu, které umožňuje vystupovat anonymně. Děti se na webu mohou obrátit na pracovníky s jakýmkoliv problémem. Zároveň tam mohou trávit čas psaním vlastního blogu nebo čtením článků, které publikují pracovníci. Aktuálně má on-line klub přes sedm set členů a 125 tisíc návštěvníků ročně.

Jiří Kocourek. Zdroj: Jiří Kocourek

Česko – Trávení času na internetu může pomáhat. Projekt Jdi do klubu spadá pod Českou asociaci streetwork a poskytuje on-line poradnu, články i možnost založit vlastní blog. Prostřednictvím publikování článků se pracovníci snaží děti seznámit s různými společenskými fenomény a prolomit stereotypy. Do poradny může napsat kdokoliv anonymně bez nutnosti registrace. Někdo z pěti pracovníků je tam online každý den většinou tři hodiny. V pátky od 16 hodin, v neděle od 20, ostatní dny od 19 hodin. Ve středu navíc i od 12 do 14 hodin.

Jak byste popsal streetwork on-line?

Streetwork je metoda sociální práce, kdy pracovník navštěvuje klienta v terénu. A streetwork on-line je unikátní v tom, že je zaměřený na ty děti a mládež, na které klasický streetwork nedosáhne. Poskytuje totiž pomoc těm, kteří nejsou v terénu, ale na internetu.

Jak pomáhá projekt Jdi do klubu?

Projekt spadá pod Českou asociaci streetwork. Poskytujeme on-line poradenství, publikujeme články a chceme aktivizovat děti a mládež. Velmi zjednodušeně se dá říct, že pomoc u nás funguje na několika úrovních. Web projektu by měl fungovat jako on-line nízkoprahový klub. Děti si tam mohou přečíst články, doplnit komiksy nebo založit vlastní blog. Důležitým prvkem je právě poradna, kde může pomoc hledat každý. 

Jak projekt vznikl?

První myšlenka projektu Jdi do klubu se zrodila v roce 2012. Celkově jsme již s rozvojem internetu a sociálních sítí cítili, že je třeba pomoc zacílit i tam. Uvědomovali jsme si, že je mnoho dětí, které streetworkeři nemají šanci oslovit na hřišti nebo v parku, protože tráví čas na počítači. Od té doby se projekt postupně rozvíjel. Dnes máme web, kde je aktuálně 766 registrovaných členů.

Jsou nějaká specifika streetworku on-line?

Návštěvníci webu Jdi do klubu mohou vystupovat anonymně. Pro projekt jako takový je důležitá dobrá propagace, aby nás děti mohly najít samy.  Snažíme se být aktivní na Instagramu, Facebooku i Twitteru.

Prostředí on-line nízkoprahového klubu. Zdroj: Jiří Kocourek

Jste v Česku jediní, kdo se tímto konceptem zabývá?

V Česku určitě jediní nejsme. Některé organizace se snaží svou činnost částečně přesouvat do on-line prostředí. Například některé nízkoprahové kluby v Plzni nebo NAUTIS (Národní ústav pro autismus, pozn. red.), který má odborné telefonické nebo e-mailové poradenství. Problém je v tom, že se nám těžko shánějí peníze. Neexistuje žádná kategorie, do které bychom náš projekt mohli zařadit. Sponzory si tak musíme shánět sami.  

Jak jste se k streetworku on-line dostal?

Už při studiích na vysoké škole jsem pracoval v neziskové organizaci a věděl jsem, že mě to tam táhne. Později jsem byl při zakládání organizace Pomozte dětem a pracoval jsem na několika dalších projektech. Pak mě zaujala myšlenka přesunout streetwork do on-line prostředí. Zdálo se mi to hodně složité, ale většinou je potřeba do toho prostě jít. Zjistíte, že to tak těžké není.

Jaká témata řešíte nejčastěji?

Hodně řešíme věci týkající se psychických problémů. Teenageři bývají zmatení, řešíme s nimi často témata jako rozvod rodičů, lásku nebo sex. Řeší se ale i drogy a alkohol. Na druhou stranu máme i členy, kteří chtějí pomoct se sháněním letní brigády.

Jsou spolupráce i dlouhodobé nebo jde spíše o nárazové problémy?

Spolupráce bývá i na dlouhodobé úrovni. Občas se stává, že nás vyhledá někdo, kdo by potřeboval i odbornější pomoc, ale není mu příjemný přímý kontakt. Proto se obrací na nás. Může využít možnosti s pracovníky v poradně komunikovat anonymně.

Do jaké míry spolupracujete s dalšími organizacemi?

Na webu najdete mapu, se kterými nízkoprahové kluby spolupracujeme (je jich 300, pozn. red.). Většinou se jim děti snažíme „posílat". Na webu například vyhlásíme soutěž a když dítě vyhraje, musí si cenu zajít vyzvednout do „kamenného“ nízkoprahového klubu. Bohužel ale nespolupracujeme s OSPOD (Orgán sociálně-právní ochrany dětí, pozn. red.). Velmi jsme chtěli a byli jsme na to připraveni, nakonec to ale nevyšlo.

On-line streetworker. Zdroj: Jiří Kocourek

V roce 2018 váš web podle tiskové zprávy navštívilo 125 tisíc uživatelů. Jaké jsou data za rok 2019?

Jsou zhruba stejná. Rozdílné je ale to, čemu návštěvníci na webu věnují čas. Články mívají tisíce zobrazení. Na on-line chatu v poradně bývá návštěvníků v řádu stovek. Od vyhlášení nouzového stavu jsme přizpůsobili provoz on-line poradny. Přidali jsme pár hodin o víkendu a návštěv skutečně přibylo.

Na webu Jdi do klubu jsem zaznamenala miniprojekt „Co Tě sejří“. Na co je zaměřený?

Je to projekt v rámci Jdi do klubu zaměřený na aktivizaci mládeže. Na webu jsme požádali členy klubu, aby nám poslali fotku toho, co jim vadí a přišlo jich strašně moc. Rozhodli jsme se je podpořit. Sehnali jsme peníze a pěti dětem jsme poskytli dvacet tisíc korun na zlepšení situace. Vzniklo tak třeba dětské hřiště.

Považujete projekt Jdi do klubu za úspěšný?

V loňském roce proběhl sociologický výzkum, podle kterého projekt funguje dobře. Ke zlepšení nám doporučili skupinové chaty. Zhruba jednou za dva měsíce máme chat, kterého se zúčastní třeba šest sedm lidí a mohou své problémy probrat spolu. Osobně projekt vnímám jako úspěšný.

Jaké máte vize do budoucna?

Více se zaměřit na oslovování potenciálních klientů on-line. Chceme více vstupovat do diskuzí a sami odpovídat na tweety či statusy. Zatím si ale nejsme jistí, jak přesně to dělat, abychom potenciální klienty neodradili a dělali to s citem. Jinak se určitě budeme snažit pokračovat v tom, co děláme. Streetwork on-line zatím není moc populární, ale podle mě to je určitě cesta.

Klíčová slova: streetwork, internet, sociální práce, děti, pomoc

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.